ما ما سایت

ساخت وبلاگ

مصرف دارو در کودکان مساله بسیار مهمی است که اغلب برای خانواده سردرگمی هایی به وجود می آورد. معمولا خانواده ها هنگام مراجعه به پزشک انتظار دارند دارویی برای کودکشان تجویز شود در حالی که بسیاری از بیماری های کودکان را می توان فقط با دادن اطلاعات و نکات تغذیه ای درمان کرد.

بهتر است خانواده ها نکاتی راجع به خطرها و فواید داروهای رایج، چگونگی مصرف آنها و حتی چگونگی رفتار با کودک هنگام دادن دارو بدانند. در ادامه مطلب به مهم ترین نکات قابل ذکر در این باره اشاره خواهیم کرد.

۱ تجویز داروی برای کودکان باید محتاطانه باشد

تجویز دارو برای کودکان خردسال، باید با دقت بیشتری همراه باشد چون کبد و کلیه کودک که وظیفه جذب و دفع دارو را برعهده دارند مانند فرد بزرگسال تکامل پیدا نکرده و ممکن است عوارض دارویی بیشتر دیده شود.

۲ برای درمان سرماخوردگی کودکان به دارو نیازی نیست

سرماخوردگی میان کودکان شایع است. اگر کودک تب خفیف، آبریزش بینی و سرفه خفیف داشته باشد نیازی به داروی ضدسرماخوردگی و ضدسرفه ندارد. فقط می توان برای گرفتگی بینی کودک از قطره کلرور سدیم و اگر تب خفیف داشته باشد از استامینوفن استفاده کرد.

قطره کلرور سدیم قطره بی ضرری است و برای شستشوی بینی نوزادان و کودکان در مواقع سرماخوردگی یا گرفتگی بینی کاربرد دارد، اما مصرف بیشتر از ۳ روز قطره نفازولین که آن هم در سرماخوردگی ها استفاده می شود، برای کودکان عارضه دار است و تجویز این قطره فقط باید با نظر پزشک باشد.

۳ بهتر است با دارو جلوی سرفه کودک را نگیرید

سرفه مکانیسم دفاعی بدن است و باعث خروج ویروس و ترشحات از بدن می شود. بنابراین استفاده از داروهای ضدسرفه که جلوی سرفه کردن کودک را می گیرد، بهبود را به تاخیر می اندازد. بهتر است برای تسکین سرفه از بخور و مایعات گرم استفاده شود.

برای کودکان بیشتر از یک سال می توان از شربت های عسل یا آویشن استفاده کرد. شربت های دیفن هیدرامین و اکسپکتورانت در سنین زیر ۲ سال به ویژه کمتر از ۶ ماه نباید استفاده شود. وقتی کودک تب بالا و سرفه های شدید دارد پزشک معالج باید برایش دارو تجویز کند.

۴ اسهال حاد آبکی کودکان را با افزایش مصرف مایعات درمان کنید

این بیماری نیز در کودکان زیاد دیده می شود. بسیاری از اسهال های حاد کودکان در صورت نبود تب نیازی به درمان دارویی ندارند و با افزایش مصرف مایعات و جلوگیری از کم آبی قابل درمان هستند. مصرف سرم خوراکی یا پودر او.آر.اس نیز کمک کننده است.

۵ یبوست کودک را با افزایش مصرف فیبر درمان کنید

یبوست یکی از اشکالات روده ای شایع در کودکان است که با دادن مایعات زیاد، تغییر رژیم غذایی و افزایش فیبر غذایی قابل درمان است. اگر یبوست خیلی شدید نباشد می توان از خاک شیر یا ترنجبین برای کودکان سنین بالاتر از ۳ ۲ سال استفاده کرد. در موارد شدید با مشورت پزشک می توان دارو استفاده کرد. یکی از این داروها شربت انجیر است. البته مصرف آن به مدت طولانی ممنوع است.

۶ تجویز داروی موضعی برای کودکان باید محتاطانه باشد

جربان خون پوست کودکان زیاد است و جذب دارو از طریق پوست بالاست. بنابراین پماد برای کودکان باید با احتیاط تجویز شد. مصرف پمادهای کورتون دار مثل بتامتازون یا ان ان جی در ادرار سوختگی ها ممنوع است. پماد کالامین که مصرف زیادی هم دارد و برای خارش پوستی تجویز می شود برای کودکان کمتر از ۲ سال توصیه نمی شود.

۷ گاهی اسپری ها از قرص و شربت موثرترند

گاهی خانواده ها فکر می کنند اگر کودک اسپری ای که پزشک تجویز کرده مصرف کند ممکن است در آینده دچار آسم یا بیماری خاصی شد ولی والدین باید مطمئن باشند که اسپری تجویزشده اثر بهتر و عوارض کمتری نسبت به دارو دارد. بهتر است مدت درمان را با اسپری کامل کنند. اسپری باید به وسیله محفظه های مخصوص مصرف شود تا دارو کاملا داخل ریه کودک برود و به خوبی جذب شود.

۸ به داروهای گیاهی اعتماد نکنید

داروهای گیاهی به خصوص اگر از عطاری ها هم تهیه شوند دوز و بروشور دقیقی ندارند. بنابراین مصرف آنها در کودکان باید خیلی بااحتیاط باشد. خیلی از نوجوانان از داروهای گیاهی کاهش وزن استفاده می کنند. باید دقت کنید ممکن است این داروها ناخالصی های شیمیایی داشته باشند. همه داروهای گیاهی صددرصد بی خطر نیستند.

۹ مصرف آهن ضرری برای دندان ها ندارد

ترکیب های آهن در کودکان ترم یا رسیده (کودکی که به موقع متولد شده باشد) در ۶ ماهگی تجویز می شود. خیلی از مادرها نگران تغییر رنگ دندان هستند. قطره های ایرانی کیفیت خیلی خوبی دارند و تنها مشکل، تلخی قطره است که همراه کردن آن با آب یا آبمیوه تلخی آن را کمتر می کند.

برای جلوگیری از سیاه شدن دندان ها، قطره را باید در انتهای دهان کودک بریزید و بعد از آن چند جرعه آب به کودک بدهید و با یک پارچه سفید یا مسواک دندان هایش را تمیز کنید.

تغییر رنگ دندان ها دائمی نیست و با تمیز کردن دندان ها از بین می رود. تغییر رنگ دندان ممکن است ناشی از پوسیدگی باشد که باید با دندان پزشک اطفال در این باره مشورت کرد البته قطره آهن باعث پوسیدگی دندان نمی شود. بعضی از ترکیب های قطره آهن حاوی مواد شیرین کننده هستند. این ترکیب ها ممکن است باعث پوسیدگی شوند.

شربت مولتی ویتامین بعد از یک سالگی تجویز می شود شربت های مولتی ویتامین به جز در مواقع خاص بعد از یک سالگی توصیه می شود. برای کودکان کمتر از یک سال همان قطره آهن یا ویتامین آ+د کفایت می کند.

۱۰ استامینوفن داروی بی خطری است، ولی نه برای مدتی طولانی

تب یک واکنش دفاعی در بدن محسوب می شود. تب کمتر از ۳۸.۵ درجه به اقدام های درمانی نیاز ندارد ولی تب بالای ۳۸.۵ درجه را می توان با دارو یا شربت استامینوفن کاهش داد. پاشویه کودک نیز خیلی موثر است.

استامینوفن داروی بی خطری است ولی مصرف طولانی مدت آن توصیه نمی شود. داروهای ضد تب فقط باعث کاهش تب می شوند و روی عامل بیماری اثری ندارند. معمولا با دادن دارو، علائم بیماری کودک قطع می شود و ممکن است با قطع علائم، مادر دارو را قطع کند ولی این کار اشتباه است و دوره درمان حتما باید تکمیل شود.

۱۱ قطع خودسرانه بعضی از داروها ممنوع و خطرناک است

گاهی کودک دچار تشنج می شود باید سال ها به مصرف دارو ادامه دهد یا در بیماری سل درمان دارویی باید ۹ ۶ ماه ادامه یابد. مصرف دارو برای این کودکان دشواری هایی دارد. نکته مهم در کودکانی باید به مدت طولانی دارو مصرف کنند این است که داروها به هیچ وجه خودسرانه و ناگهانی قطع نشوند و کاهش دوز یا قطع دارو باید با نظر پزشک معالج باشد.

۱۲ داروها را دور از دسترس کودکان قرار دهید

هر بار هنگام مصرف دارو باید نام آن خوانده شود. ممکن است قوطی ها یا بطری های دارو مشابه هم باشند. داروها باید دور از دسترس کودکان و در طبقه های بالایی یخچال قرار گیرد. ۵۰ درصد مسمومیت ها در کودکان کمتر از ۵ سال، ناشی از مصرف داروست.

هنگام دادن دارو به کودک آن را آبنبات یا اسمارتیز عنوان نکنید و حتما به او بگویی خوردن دارو برای خوب شدن بیماری است.

۱۳ با کودکی که دارو نمی خورد چه کنیم؟

بعضی از کودکان مقاومت شدیدی در مقابل خوردن دارو از خود نشان می دهند. در این مواقع می توان داستانی درباره این که میکروب ها دشمن ما و داروها سربازهای کمک هستند و اگر سربازها نرسند، دشمن پیروز می شود را برای کودک توضیح داد. حتی می توان ابتدا به عروسک کودک دارو داد و بعد به خودش.

والدین باید الگو باشند و اگر بیمار شدند دارو را جلوی دید کودک مصرف کنند تا کودک نیز هنگام بیماری رفتار مثبتی نسبت به دارو داشته باشد. هرگز کودک را فریب ندهید چون بار دیگر گول زدنش دشوار است و ممکن است دیگر موفق نشوید به او دارو بدهید.

کودک را هنگام دارو خوردن تشویق کنید و هرگز به او نگویید اگر دارو نخوری به دکتر می گویم به تو آمپول بزند. متاسفانه خیلی از خانواده ها کودک را با آمپول تهدید می کنند که کاملا اشتباه است.

منبع : سایت آموزش والدین آتیه 

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 307 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 4:48

خودآزمایی پستان چیست ؟ 

breast self examination

خود آزمایی پستان چیست؟

به معاینه پستان توسط خود خانم ها خودآزمایی پستان گفته می‌شود که در تشخیص زود هنگام سرطان پستان اهمیت زیادی دارد. خانم های عزیز باید بدانند که ده درصد سرطان های پستان با ماموگرافی قابل تشخیص نیستند و خانم هایی که ماموگرافی انجام نمی دهند در بیشتر موارد سرطان پستان را خودشان با خودآزمایی تشخیص داده اند. 
با آموختن روش صحیح معاینه پستان، توده های به کوچکی ۱ سانتیمترو حتی کوچیکتر را خودتان می توانید تشخیص دهید. خودآزمایی پستان یک روش بسیار ساده است که هر ماه فقط ۱۵دقیقه (در ماه )  وقت شما را می گیرد. 

بهترین زمان انجام خودآزمایی سینه  

از سن ۲۰ سالگی به بعد هر خانمی باید خودآزمایی پستان را شروع کند . بهترین زمان برای انجام خودآزمایی پستان ، روز پاک شدن از پریود است. از این به یعد هر حمام بعد از پریود را یادآور انجام معاینه پستان قرار دهید . شاید برای شما سوال شود که چرا گفتم حمام ؟ چون داخل حمام ، حساسیت لمس با ایجاد کف بسیار بالاتر می رود. ضمن اینکه هر ماه یادتان می ماند که معاینه پستان انجام دهید. 
خانم های باردار و خانم هایی که یائسه شده اند یا به هر دلیل دیگری پریود نمی شوند ، هر ماه در یک تاریخ معین  می توانند پستان هایشان را بررسی کنند . 

و اما مادران  شیرده، بعد از تخلیه کامل شیر باید ماهانه پستان های خود را معاینه کنند. 

چرا خودآزمایی پستان ؟ 

چون : 

  • سرطان پستان دومین سرطان شایع در زنان می‌باشد 
  • ربع فوقانی ـ خارجی پستان شایعترین محل ابتلا است.
  • اگرچه در ظاهر تنها بیماری زنان به شمار می‌رود اما قادرست مردان را نیز درگیر کند.
  • بیشتر در سنین بالای ۴۰ سال به خصوص ۵۰ سال دیده می‌شود.

اما نگران نباشید چون: 
 مرگ و میر ناشی از سرطان پستان بسیار کاهش خواهد یافت اگر بیشتر زنان:

  • بین ۳۵ تا ۳۹ سالگی یکبار ماموگرافی انجام دهند حتی اگر هیچ علامت و شکایتی نداشته باشند.
  • بین ۴۰ تا ۴۹ سالگی هر ۱ تا ۲ سال یکبار ماموگرافی انجام دهند.
  • پس از ۵۰ سالگی هر سال یکبار ماموگرافی انجام دهند.
  • در زنان ۳۰ تا ۴۰ سال هر سه سال یکبار توسط پزشک معاینه پستان انجام شود.
  • در زنان بالای ۴۰ سال هر سال توسط پزشک معاینه پستان انجام شود. 

در خودآزمایی پستان ، کجا رامعاینه میکنیم ؟ 

محدوده ای که بين استخوان ترقوه از بالا، استخوان جناغ سينه و زير بغل از طرفين و دو انگشت پايين تر از لبه پايين پستان، در محل کش لباس زير از پايين قرار دارد، بايد معاينه شود.در تصویر زیر ، این منطقه نشان داده شده است : 

محل معاینه برای سرطان پستان

چگونه پستان های خود را معاینه کنم؟ 

خودآزمایی پستان ۲ مرحله است :

۱) نگاه کردن به پستان:

بدون هیچ لباسی در مقابل آینه بایستید و در حالت های مختلف به پستان خود نگاه کنید. توجه داشته باشید که هیچ زنی دو پستان ۱۰۰ درصد مشابه و هم اندازه ندارد. در این حالت شما با ظاهر پستان خود و تغییراتی که ممکن است در آنها ایجاد شود، آشنا می شوید. 

چگونه پستان خود را معاینه کنیم


الف) دست ها را در دو طرف به حالت آویزان قرار دهید و در این حالت به دقت پستان ها را از نظر هر گونه تغییر ( نبود تقارن، فرورفتگی، برآمدگی، تغییر رنگ، پوسته پوسته شدن، زخم، تغییرات شکل ظاهری نوک پستان وتغییر رنگ آن) بررسی کنید. 

غییرات شکل ظاهری نوک پستان وتغییر رنگ آن را بررسی کنید

ب) حالا دست ها را بالای سر ببرید و با دقت به پستان ها نگاه کنید. در این حالت، فرورفتگی پوست و کشیده شدن نوک پستان به داخل ممکن است وجود یک غده را مشخص کند. 

دست ها را بالای سر ببرید و با دقت به پستان ها نگاه کنید

ج) حالا کف دست ها را پشت سر تان به هم قفل کنید و در حالی که شانه ها را به عقب می کشید به ظاهر پستان ها توجه کنید.
د) حالا دست ها را بر روی کمر گذاشته و شانه ها را کاملا به عقب بکشید و پستان ها را بررسی کنید. 

پستان ها را بررسی کنید


ه)  و در آخر، خم شوید و دست ها را به صورت آویزان در دو طرف قرار دهید و به ظاهر پستان ها با دقت نگاه کنید. 

بررسی حالت پستان ها در خودآزمایی پستان

توجه داشته باشید که علایم مهمی مثل کشیده شدن نوک پستان به داخل و یا حالت فرورفتگی ممکن است فقط در یکی از این حالت ها دیده شود پس ضروری است که تمام این معاینه ها را به ترتیب انجام بدهید. 


۲) لمس پستان

الف)  به حالت خوابیده به پشت دراز بکشید. برای معاینه هر پستان، دست همان طرف را زیر سرتان بگذارید و یک بالش کوچک در زیر شانه همان طرف قرار دهید. برای معاینه پستان از سطح داخلی بند آخر انگشتانتان استفاده کنید.
می‌توانید معاینه را در حمام انجام دهید هنگام حمام کردن، لغزنده بودن دست و پوست بدن به لمس بهتر توده های پستان کمک مي‌کند. 

معاینه پستان با لمس کردن پستان ها


ب)  باید تمام پستان را از جناغ سینه تا ناحیه زیر بغل کاملا معاینه کنید. که برای معاینه پستان سه روش وجود دارد :

  • حرکت ساعتی یا دایره وار 
  • حرکت از بالا به پایین و برعکس 
  • حرکت شعاعی 

روش های معاینه پستان ها توسط خود فرد


ج)  ابتدا هر قسمت پستان را با نرمه انگشتان (نه نوک انگشتان) و با فشار ملایم معاینه کنید. سپس همان قسمت را بین سطح انگشتان و قفسه سینه فشار بیشتری دهید و بررسی کنید. به این ترتیب هم قسمت های سطحی و هم قسمت های عمقی پستان خود را معاینه کرده اید. 

لمس پستان توسط سر انگشتان


د)  در آخر معاینه پستان، نوک پستان را مانند حالت دوشیدن ملایم فشار دهید تا معلوم شود که آیا ترشح دارد یا نه؟
ه)  همچنین در آخر معاینه پستان، زیر بغل همان طرف را از نظر وجود هرگونه سفتی و غده معاینه کنید. 

مواردی که در معاینه پستان در نظر بگیرید

پس از یادگیری و انجام خودآزمایی پستان دقت کنید که : 

1. خانم های باردار و شیرده ممکنه است در ظاهر و حتی لمس سینه، دچار مشکل شوند. مثلا در یک خانم شیرده کاملا ممکن است عدم تقارن بین اندازه های پستان طبیعی باشد. 

2. اگر شما در حین معاینه متوجه تغییر یا احساس توده شدید ، این به این معنی نیست که شما به سرطان پستان مبتلا هستید ! بلکه به این معنی است که به پزشک خود برای بررسی های بیشتر مراجعه کنید . قبلا تمام بیماریهای خوش خیم پستان را در این مقاله توضیح داده ام. ممکن است شما دچار یکی از این حالات شده اید. 

3. از فردا سیل تلفن های شما به من ، آغاز خواهد شد و می دانم همه در صدد آن هستید که خلاف ش را ثابت کنید که دچار سرطان سینه هستید! خواهشمندم با یک خودآزمایی ساده ، برای خودتان تشخیص نگذارید. اگر یافته ای غیر طبیعی کشف کردید، آرامش تان را حفظ کرده و فقط بررسی بیشتری انجام دهید . 

4.لطفا در کادر زیر "سوال " نکنید  . این کادر نظرات می باشد . اگر سوالی دارید در بخش پرسش و پاسخ سوال کنید . 

5. برای معاینه پستان در مطب ، توسط اینجانب و همکارانم ، با شماره 44383418 تماس بگیرید.

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 676 تاريخ : يکشنبه 25 بهمن 1394 ساعت: 19:05

سلام دوستان . در رابطه با سیکل قاعدگی مقاله ای گذاشته بودم و بین سوالات هم توضیحات زیادی دادم. ولی متوجه شدم هنوز برای خیلی از دوستان ، یکسری مسایل هنوز نامشخصه .این بار به زبان ساده ، و خیلی کوتاه توضیح می دهم که کاملا قابل فهم باشه . anim2-smilies-azardl3

سیکل قاعدگی 

تعریف : از شروع این پریود، تا شروع پریود بعدی را یک سیکل کامل پریود می گویند. (از این خونریزی تا خونریزی بعدی)

مثال : شما 1 مهر پریود شدین . 26 مهر هم مجدد پریود شدید . سیکل شما 1 مهر شروع شده و 26 مهر تموم شده . سیکل شما 26 روز طول کشیده است . 

سوال : آیا لکه بینی قبل پریود را جزو سیکل بشماریم ؟ 

جواب : خیر . لکه بینی قبل پریود دلایلی مختلفی دارد. مثلا شخصی که بدلیل کمبود پروژسترون در فاز لوتئال ، بعد از تخمک گذاری 10 روز لکه می بیند تا پریود شود ، ای لکه بینی را جزو پریود بعدی حساب نکند . بلکه یک نقص و اختلال در سیکل جاری می باشد . 

تصویر زیر یک سیکل قاعدگی ، همراه با تغییرات خلقی و فیزیولوژیک ، را نشان می دهد.(برگرفته از سایت بانو دات آی آر)

تصویر سیکل قاعدگی - تصویر سیکل پریود

مراحل سیکل قاعدگی (مراحل پریود)

هر یک سیکل قاعگی کامل شامل روزهای زیر است: 

  1. روزهای خونریزی . سیکل قاعدگی با خونریزی شروع می شود  این خونریزی از 3 تا 10 روز (30 تا 80 سی سی - سه تا پنج نوار بهداشتی در روز) طبیعی است.
  2. فاز فولیکولار (رشد تخمک ) البته این مرحله از همان زمان خونریزی شروع شده است . در این مرحله فولیکولها کم کم شروع می کنند به رشد. 
  3. تخمک گذاری 
  4. فازلوتئال در این فاز ، تخمک آزاد شده است . اگر در این فاز به دلایلی لکه بینی داشتید ، آن را جزو پریود ماه بعد حساب نکنید . اگر چه این لکه بینی به پریود بعدی تان وصل می شود. 

روند رشد فولیکول

روزهای سیکل قاعدگی را چطور بشماریم ؟ anim2-21

مثال : اگر به شما گفته شده که روز 12 -13 سیکل یک سونوگرافی انجام دهید ، شما باید از روز اول خونریزی شروع کنید به شمردن . روز دوازدهم یا سیزدهم سونوگرافی انجام دهید . (کاری نداریم به اینکه کی پاک شدید )

آیا سیکل قاعدگی من منظم است؟ anim2-65d6a5d6s

طول سیکل قاعدگی از 22 تا 35 روز می تواند تغییر کند. یعنی اگر سیکلهای شما زیر 22 روز ، یا بالای 35 روز باشد  ، نیاز به پیگیری دارد . 

طول سیکل قاعدگی از 22 تا 35 روز می تواند تغییر کند

سوال : من هر ماه ، 5 روز جلوتر پریود می شوم ...چرا ؟ 

جواب : چرا نداره !  شما سیکل منظم 25 روزه دارید . anim2-a2d3

سوال : من هر ماه 3 روز تاخیر دارم. مثلا این ماه 13 هم پریود شدم ، ماه بعد 16 هم میشم . چرا ؟ 

جواب : چرا نداره !! شما سیکلهای منظم 33 روزه دارید. 

سوال : من هیچ وقت منظم نیستم. هر ماه 2-5 روز عقب یا جلو میزنم. چرا ؟ anim2-sad 

جواب : بدلیل اینکه شما کامپیوتر نیستید که سر ساعت پریود بشین. چند روز بالا پایین شدن تاریخ پریود اهمیت نداره . 

سوال : آیا جلوگیری از بارداری فقط در روز تخمک گذاری کافی است؟

جواب : خیر . چون ممکنه شما امروز نزدیکی کنید . تخمک پس فردا آزاد شود . اسپرم های 2 روز قبل تان قدرت باردار کردن دارند.

دوستان عزیز لطفا در کادر زیر سوال نپرسید . ما بخش پرسش و پاسخ داریم. 

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 422 تاريخ : يکشنبه 25 بهمن 1394 ساعت: 19:05

سلام دوستان . در رابطه با سیکل قاعدگی مقاله ای گذاشته بودم و بین سوالات هم توضیحات زیادی دادم. ولی متوجه شدم هنوز برای خیلی از دوستان ، یکسری مسایل هنوز نامشخصه .این بار به زبان ساده ، و خیلی کوتاه توضیح می دهم که کاملا قابل فهم باشه . anim2-smilies-azardl3

سیکل قاعدگی 

تعریف : از شروع این پریود ، تا شروع پریود بعدی را یک سیکل کامل پریود می گویند . ( از این خونریزی تا خونریزی بعدی )

مثال : شما 1 مهر پریود شدین . 26 مهر هم مجدد پریود شدید . سیکل شما 1 مهر شروع شده و 26 مهر تموم شده . سیکل شما 26 روز طول کشیده است . 

سوال : آیا لکه بینی قبل پریود را جزو سیکل بشماریم ؟ 

جواب : خیر . لکه بینی قبل پریود دلایلی مختلفی دارد . مثلا شخصی که بدلیل کمبود پروژسترون در فاز لوتئال ، بعد از تخمک گذاری 10 روز لکه می بیند تا پریود شود ، ای لکه بینی را جزو پریود بعدی حساب نکند . بلکه یک نقص و اختلال در سیکل جاری می باشد . 

تصویر زیر یک سیکل قاعدگی ، همراه با تغییرات خلقی و فیزیولوژیک ، را نشان می دهد.(برگرفته از سایت بانو دات آی آر)

مراحل سیکل قاعدگی 

هر یک سیکل کامل شامل روزهای زیر است : 

1. روزهای خونریزی . سیکل قاعدگی با خونریزی شروع می شود  این خونریزی از 3 تا 10 روز (30 تا 80 سی سی - سه تا پنج نوار بهداشتی در روز) طبیعی است .

2. فاز فولیکولار (رشد تخمک ) البته این مرحله از همان زمان خونریزی شروع شده است . در این مرحله فولیکولها کم کم شروع می کنند به رشد . 

3.تخمک گذاری 

4. فازلوتئال در این فاز ، تخمک آزاد شده است . اگر در این فاز به دلایلی لکه بینی داشتید ، آن را جزو پریود ماه بعد حساب نکنید . اگر چه این لکه بینی به پریود بعدی تان وصل می شود . 

روزهای سیکل را چطور بشماریم ؟ anim2-21

مثال : اگر به شما گفته شده که روز 12 -13 سیکل یک سونوگرافی انجام دهید ، شما باید از روز اول خونریزی شروع کنید به شمردن . روز دوازدهم یا سیزدهم سونوگرافی انجام دهید . (کاری نداریم به اینکه کی پاک شدید )

آیا سیکل من منظم است ؟ anim2-65d6a5d6s

طول سیکل قاعدگی از 22 تا 35 روز می تواند تغییر کند . یعنی اگر سیکلهای شما زیر 22 روز ، یا بالای 35 روز باشد  ، نیاز به پیگیری دارد . 

سوال : من هر ماه ، 5 روز جلوتر پریود می شوم ...چرا ؟ 

جواب : چرا نداره !  شما سیکل منظم 25 روزه دارید . anim2-a2d3

سوال : من هر ماه 3 روز تاخیر دارم . مثلا این ماه 13 هم پریود شدم ، ماه بعد 16 هم میشم . چرا ؟ 

جواب : چرا نداره !! شما سیکلهای منظم 33 روزه دارید. 

سوال : من هیچ وقت منظم نیستم. هر ماه 2-5 روز عقب یا جلو میزنم. چرا ؟ anim2-sad 

جواب : بدلیل اینکه شما کامپیوتر نیستید که سر ساعت پریود بشین . چند روز بالا پایین شدن تاریخ پریود اهمیت نداره . 

سوال : آیا جلوگیری از بارداری فقط در روز تخمک گذاری کافی است؟

جواب : خیر . چون ممکنه شما امروز نزدیکی کنید . تخمک پس فردا آزاد شود . اسپرم های 2 روز قبل تان قدرت باردار کردن دارند.

دوستان عزیز لطفا در کادر زیر سوال نپرسید . ما بخش پرسش و پاسخ داریم. 

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 328 تاريخ : پنجشنبه 22 بهمن 1394 ساعت: 23:08

خودآزمایی پستان چیست ؟ 

breast self examination

خود آزمایی پستان چیست؟

به معاینه پستان توسط خود خانم ها خودآزمایی پستان گفته می‌شود که در تشخیص زود هنگام سرطان پستان اهمیت زیادی دارد. خانم های عزیز باید بدانند که ده درصد سرطان های پستان با ماموگرافی قابل تشخیص نیستند و خانم هایی که ماموگرافی انجام نمی دهند در بیشتر موارد سرطان پستان را خودشان با خودآزمایی تشخیص داده اند. 
با آموختن روش صحیح معاینه پستان، توده های به کوچکی ۱ سانتیمترو حتی کوچیکتر را خودتان می توانید تشخیص دهید. خودآزمایی پستان یک روش بسیار ساده است که هر ماه فقط ۱۵دقیقه (در ماه )  وقت شما را می گیرد. 

بهترین زمان انجام خودآزمایی سینه  

از سن ۲۰ سالگی به بعد هر خانمی باید خودآزمایی پستان را شروع کند . بهترین زمان برای انجام خودآزمایی پستان ، روز پاک شدن از پریود است. از این به یعد هر حمام بعد از پریود را یادآور انجام معاینه پستان قرار دهید . شاید برای شما سوال شود که چرا گفتم حمام ؟ چون داخل حمام ، حساسیت لمس با ایجاد کف بسیار بالاتر می رود. ضمن اینکه هر ماه یادتان می ماند که معاینه پستان انجام دهید. 
خانم های باردار و خانم هایی که یائسه شده اند یا به هر دلیل دیگری پریود نمی شوند ، هر ماه در یک تاریخ معین  می توانند پستان هایشان را بررسی کنند . 

و اما مادران  شیرده، بعد از تخلیه کامل شیر باید ماهانه پستان های خود را معاینه کنند. 

چرا خودآزمایی پستان ؟ 

چون : 

  • سرطان پستان دومین سرطان شایع در زنان می‌باشد 
  • ربع فوقانی ـ خارجی پستان شایعترین محل ابتلا است.
  • اگرچه در ظاهر تنها بیماری زنان به شمار می‌رود اما قادرست مردان را نیز درگیر کند.
  • بیشتر در سنین بالای ۴۰ سال به خصوص ۵۰ سال دیده می‌شود.

اما نگران نباشید چون: 
 مرگ و میر ناشی از سرطان پستان بسیار کاهش خواهد یافت اگر بیشتر زنان:

  • بین ۳۵ تا ۳۹ سالگی یکبار ماموگرافی انجام دهند حتی اگر هیچ علامت و شکایتی نداشته باشند.
  • بین ۴۰ تا ۴۹ سالگی هر ۱ تا ۲ سال یکبار ماموگرافی انجام دهند.
  • پس از ۵۰ سالگی هر سال یکبار ماموگرافی انجام دهند.
  • در زنان ۳۰ تا ۴۰ سال هر سه سال یکبار توسط پزشک معاینه پستان انجام شود.
  • در زنان بالای ۴۰ سال هر سال توسط پزشک معاینه پستان انجام شود. 

در خودآزمایی پستان ، کجا رامعاینه میکنیم ؟ 

محدوده ای که بين استخوان ترقوه از بالا، استخوان جناغ سينه و زير بغل از طرفين و دو انگشت پايين تر از لبه پايين پستان، در محل کش لباس زير از پايين قرار دارد، بايد معاينه شود.در تصویر زیر ، این منطقه نشان داده شده است : 

محل معاینه برای سرطان پستان

چگونه پستان های خود را معاینه کنم؟ 

خودآزمایی پستان ۲ مرحله است :

۱) نگاه کردن به پستان:

بدون هیچ لباسی در مقابل آینه بایستید و در حالت های مختلف به پستان خود نگاه کنید. توجه داشته باشید که هیچ زنی دو پستان ۱۰۰ درصد مشابه و هم اندازه ندارد. در این حالت شما با ظاهر پستان خود و تغییراتی که ممکن است در آنها ایجاد شود، آشنا می شوید. 

چگونه پستان خود را معاینه کنیم


الف) دست ها را در دو طرف به حالت آویزان قرار دهید و در این حالت به دقت پستان ها را از نظر هر گونه تغییر ( نبود تقارن، فرورفتگی، برآمدگی، تغییر رنگ، پوسته پوسته شدن، زخم، تغییرات شکل ظاهری نوک پستان وتغییر رنگ آن) بررسی کنید. 

غییرات شکل ظاهری نوک پستان وتغییر رنگ آن را بررسی کنید

ب) حالا دست ها را بالای سر ببرید و با دقت به پستان ها نگاه کنید. در این حالت، فرورفتگی پوست و کشیده شدن نوک پستان به داخل ممکن است وجود یک غده را مشخص کند. 

دست ها را بالای سر ببرید و با دقت به پستان ها نگاه کنید

ج) حالا کف دست ها را پشت سر تان به هم قفل کنید و در حالی که شانه ها را به عقب می کشید به ظاهر پستان ها توجه کنید.
د) حالا دست ها را بر روی کمر گذاشته و شانه ها را کاملا به عقب بکشید و پستان ها را بررسی کنید. 

پستان ها را بررسی کنید


ه)  و در آخر، خم شوید و دست ها را به صورت آویزان در دو طرف قرار دهید و به ظاهر پستان ها با دقت نگاه کنید. 

بررسی حالت پستان ها در خودآزمایی پستان

توجه داشته باشید که علایم مهمی مثل کشیده شدن نوک پستان به داخل و یا حالت فرورفتگی ممکن است فقط در یکی از این حالت ها دیده شود پس ضروری است که تمام این معاینه ها را به ترتیب انجام بدهید. 


۲) لمس پستان

الف)  به حالت خوابیده به پشت دراز بکشید. برای معاینه هر پستان، دست همان طرف را زیر سرتان بگذارید و یک بالش کوچک در زیر شانه همان طرف قرار دهید. برای معاینه پستان از سطح داخلی بند آخر انگشتانتان استفاده کنید.
می‌توانید معاینه را در حمام انجام دهید هنگام حمام کردن، لغزنده بودن دست و پوست بدن به لمس بهتر توده های پستان کمک مي‌کند. 

معاینه پستان با لمس کردن پستان ها


ب)  باید تمام پستان را از جناغ سینه تا ناحیه زیر بغل کاملا معاینه کنید. که برای معاینه پستان سه روش وجود دارد :

  • حرکت ساعتی یا دایره وار 
  • حرکت از بالا به پایین و برعکس 
  • حرکت شعاعی 

روش های معاینه پستان ها توسط خود فرد


ج)  ابتدا هر قسمت پستان را با نرمه انگشتان (نه نوک انگشتان) و با فشار ملایم معاینه کنید. سپس همان قسمت را بین سطح انگشتان و قفسه سینه فشار بیشتری دهید و بررسی کنید. به این ترتیب هم قسمت های سطحی و هم قسمت های عمقی پستان خود را معاینه کرده اید. 

لمس پستان توسط سر انگشتان


د)  در آخر معاینه پستان، نوک پستان را مانند حالت دوشیدن ملایم فشار دهید تا معلوم شود که آیا ترشح دارد یا نه؟
ه)  همچنین در آخر معاینه پستان، زیر بغل همان طرف را از نظر وجود هرگونه سفتی و غده معاینه کنید. 

مواردی که در معاینه پستان در نظر بگیرید

پس از یادگیری و انجام خودآزمایی پستان دقت کنید که : 

1. خانم های باردار و شیرده ممکنه است در ظاهر و حتی لمس سینه، دچار مشکل شوند. مثلا در یک خانم شیرده کاملا ممکن است عدم تقارن بین اندازه های پستان طبیعی باشد. 

2. اگر شما در حین معاینه متوجه تغییر یا احساس توده شدید ، این به این معنی نیست که شما به سرطان پستان مبتلا هستید ! بلکه به این معنی است که به پزشک خود برای بررسی های بیشتر مراجعه کنید . قبلا تمام بیماریهای خوش خیم پستان را در این مقاله توضیح داده ام. ممکن است شما دچار یکی از این حالات شده اید. 

3. از فردا سیل تلفن های شما به من ، آغاز خواهد شد و می دانم همه در صدد آن هستید که خلاف ش را ثابت کنید که دچار سرطان سینه هستید! خواهشمندم با یک خودآزمایی ساده ، برای خودتان تشخیص نگذارید. اگر یافته ای غیر طبیعی کشف کردید، آرامش تان را حفظ کرده و فقط بررسی بیشتری انجام دهید . 

4.لطفا در کادر زیر "سوال " نکنید  . این کادر نظرات می باشد . اگر سوالی دارید در بخش پرسش و پاسخ سوال کنید . 

5. برای معاینه پستان در مطب ، توسط اینجانب و همکارانم ، با شماره 44383418 تماس بگیرید.

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 1022 تاريخ : چهارشنبه 21 بهمن 1394 ساعت: 6:15

خودآزمایی پستان چیست ؟ 

breast self examination

خود آزمایی پستان چیست؟

به معاینه پستان توسط خود خانم ها خودآزمایی پستان گفته می‌شود که در تشخیص زود هنگام سرطان پستان اهمیت زیادی دارد. خانم های عزیز باید بدانند که ده درصد سرطان های پستان با ماموگرافی قابل تشخیص نیستند و خانم هایی که ماموگرافی انجام نمی دهند در بیشتر موارد سرطان پستان را خودشان با خودآزمایی تشخیص داده اند. 
با آموختن روش صحیح معاینه پستان، توده های به کوچکی ۱ سانتیمترو حتی کوچیکتر را خودتان می توانید تشخیص دهید. خودآزمایی پستان یک روش بسیار ساده است که هر ماه فقط ۱۵دقیقه (در ماه )  وقت شما را می گیرد. 

بهترین زمان انجام خودآزمایی سینه  

از سن ۲۰ سالگی به بعد هر خانمی باید خودآزمایی پستان را شروع کند . بهترین زمان برای انجام خودآزمایی پستان ، روز پاک شدن از پریود است. از این به یعد هر حمام بعد از پریود را یادآور انجام معاینه پستان قرار دهید . شاید برای شما سوال شود که چرا گفتم حمام ؟ چون داخل حمام ، حساسیت لمس با ایجاد کف بسیار بالاتر می رود. ضمن اینکه هر ماه یادتان می ماند که معاینه پستان انجام دهید. 
خانم های باردار و خانم هایی که یائسه شده اند یا به هر دلیل دیگری پریود نمی شوند ، هر ماه در یک تاریخ معین  می توانند پستان هایشان را بررسی کنند . 

و اما مادران  شیرده، بعد از تخلیه کامل شیر باید ماهانه پستان های خود را معاینه کنند. 

چرا خودآزمایی پستان ؟ 

چون : 

  • سرطان پستان دومین سرطان شایع در زنان می‌باشد 
  • ربع فوقانی ـ خارجی پستان شایعترین محل ابتلا است.
  • اگرچه در ظاهر تنها بیماری زنان به شمار می‌رود اما قادرست مردان را نیز درگیر کند.
  • بیشتر در سنین بالای ۴۰ سال به خصوص ۵۰ سال دیده می‌شود.

اما نگران نباشید چون: 
 مرگ و میر ناشی از سرطان پستان بسیار کاهش خواهد یافت اگر بیشتر زنان:

  • بین ۳۵ تا ۳۹ سالگی یکبار ماموگرافی انجام دهند حتی اگر هیچ علامت و شکایتی نداشته باشند.
  • بین ۴۰ تا ۴۹ سالگی هر ۱ تا ۲ سال یکبار ماموگرافی انجام دهند.
  • پس از ۵۰ سالگی هر سال یکبار ماموگرافی انجام دهند.
  • در زنان ۳۰ تا ۴۰ سال هر سه سال یکبار توسط پزشک معاینه پستان انجام شود.
  • در زنان بالای ۴۰ سال هر سال توسط پزشک معاینه پستان انجام شود. 

در خودآزمایی پستان ، کجا رامعاینه میکنیم ؟ 

محدوده ای که بين استخوان ترقوه از بالا، استخوان جناغ سينه و زير بغل از طرفين و دو انگشت پايين تر از لبه پايين پستان، در محل کش لباس زير از پايين قرار دارد، بايد معاينه شود.در تصویر زیر ، این منطقه نشان داده شده است : 

محل معاینه برای سرطان پستان

چگونه پستان های خود را معاینه کنم؟ 

خودآزمایی پستان ۲ مرحله است :

۱) نگاه کردن به پستان:

بدون هیچ لباسی در مقابل آینه بایستید و در حالت های مختلف به پستان خود نگاه کنید. توجه داشته باشید که هیچ زنی دو پستان ۱۰۰ درصد مشابه و هم اندازه ندارد. در این حالت شما با ظاهر پستان خود و تغییراتی که ممکن است در آنها ایجاد شود، آشنا می شوید. 

چگونه پستان خود را معاینه کنیم


الف) دست ها را در دو طرف به حالت آویزان قرار دهید و در این حالت به دقت پستان ها را از نظر هر گونه تغییر ( نبود تقارن، فرورفتگی، برآمدگی، تغییر رنگ، پوسته پوسته شدن، زخم، تغییرات شکل ظاهری نوک پستان وتغییر رنگ آن) بررسی کنید. 

غییرات شکل ظاهری نوک پستان وتغییر رنگ آن را بررسی کنید

ب) حالا دست ها را بالای سر ببرید و با دقت به پستان ها نگاه کنید. در این حالت، فرورفتگی پوست و کشیده شدن نوک پستان به داخل ممکن است وجود یک غده را مشخص کند. 

دست ها را بالای سر ببرید و با دقت به پستان ها نگاه کنید

ج) حالا کف دست ها را پشت سر تان به هم قفل کنید و در حالی که شانه ها را به عقب می کشید به ظاهر پستان ها توجه کنید.
د) حالا دست ها را بر روی کمر گذاشته و شانه ها را کاملا به عقب بکشید و پستان ها را بررسی کنید. 

پستان ها را بررسی کنید


ه)  و در آخر، خم شوید و دست ها را به صورت آویزان در دو طرف قرار دهید و به ظاهر پستان ها با دقت نگاه کنید. 

بررسی حالت پستان ها در خودآزمایی پستان

توجه داشته باشید که علایم مهمی مثل کشیده شدن نوک پستان به داخل و یا حالت فرورفتگی ممکن است فقط در یکی از این حالت ها دیده شود پس ضروری است که تمام این معاینه ها را به ترتیب انجام بدهید. 


۲) لمس پستان

الف)  به حالت خوابیده به پشت دراز بکشید. برای معاینه هر پستان، دست همان طرف را زیر سرتان بگذارید و یک بالش کوچک در زیر شانه همان طرف قرار دهید. برای معاینه پستان از سطح داخلی بند آخر انگشتانتان استفاده کنید.
می‌توانید معاینه را در حمام انجام دهید هنگام حمام کردن، لغزنده بودن دست و پوست بدن به لمس بهتر توده های پستان کمک مي‌کند. 

معاینه پستان با لمس کردن پستان ها


ب)  باید تمام پستان را از جناغ سینه تا ناحیه زیر بغل کاملا معاینه کنید. که برای معاینه پستان سه روش وجود دارد :

  • حرکت ساعتی یا دایره وار 
  • حرکت از بالا به پایین و برعکس 
  • حرکت شعاعی 

روش های معاینه پستان ها توسط خود فرد


ج)  ابتدا هر قسمت پستان را با نرمه انگشتان (نه نوک انگشتان) و با فشار ملایم معاینه کنید. سپس همان قسمت را بین سطح انگشتان و قفسه سینه فشار بیشتری دهید و بررسی کنید. به این ترتیب هم قسمت های سطحی و هم قسمت های عمقی پستان خود را معاینه کرده اید. 

لمس پستان توسط سر انگشتان


د)  در آخر معاینه پستان، نوک پستان را مانند حالت دوشیدن ملایم فشار دهید تا معلوم شود که آیا ترشح دارد یا نه؟
ه)  همچنین در آخر معاینه پستان، زیر بغل همان طرف را از نظر وجود هرگونه سفتی و غده معاینه کنید. 

مواردی که در معاینه پستان در نظر بگیرید

پس از یادگیری و انجام خودآزمایی پستان دقت کنید که : 

1. خانم های باردار و شیرده ممکنه است در ظاهر و حتی لمس سینه، دچار مشکل شوند. مثلا در یک خانم شیرده کاملا ممکن است عدم تقارن بین اندازه های پستان طبیعی باشد. 

2. اگر شما در حین معاینه متوجه تغییر یا احساس توده شدید ، این به این معنی نیست که شما به سرطان پستان مبتلا هستید ! بلکه به این معنی است که به پزشک خود برای بررسی های بیشتر مراجعه کنید . قبلا تمام بیماریهای خوش خیم پستان را در این مقاله توضیح داده ام. ممکن است شما دچار یکی از این حالات شده اید. 

3. از فردا سیل تلفن های شما به من ، آغاز خواهد شد و می دانم همه در صدد آن هستید که خلاف ش را ثابت کنید که دچار سرطان سینه هستید! خواهشمندم با یک خودآزمایی ساده ، برای خودتان تشخیص نگذارید. اگر یافته ای غیر طبیعی کشف کردید، آرامش تان را حفظ کرده و فقط بررسی بیشتری انجام دهید . 

4.لطفا در کادر زیر "سوال " نکنید  . این کادر نظرات می باشد . اگر سوالی دارید در بخش پرسش و پاسخ سوال کنید . 

5. برای معاینه پستان در مطب ، توسط اینجانب و همکارانم ، با شماره 44383418 تماس بگیرید.

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 711 تاريخ : سه شنبه 20 بهمن 1394 ساعت: 21:43

خودآزمایی پستان چیست ؟ 

breast self examination

به معاینه پستان توسط خود خانم ها خودآزمایی پستان گفته می‌شود که در تشخیص زود هنگام سرطان پستان اهمیت زیادی دارد. خانم های عزیز باید بدانند که ده درصد سرطان های پستان با ماموگرافی قابل تشخیص نیستند و خانم هایی که ماموگرافی انجام نمی دهند در بیشتر موارد سرطان پستان را خودشان با خودآزمایی تشخیص داده اند. 
با آموختن روش صحیح معاینه پستان، توده های به کوچکی ۱ سانتیمترو حتی کوچیکتر را خودتان می توانید تشخیص دهید. خودآزمایی پستان یک روش بسیار ساده است که هر ماه فقط ۱۵دقیقه (در ماه )  وقت شما را می گیرد. 

بهترین زمان انجام خودآزمایی سینه  
از سن ۲۰ سالگی به بعد هر خانمی باید خودآزمایی پستان را شروع کند . بهترین زمان برای انجام خودآزمایی پستان ، روز پاک شدن از پریود است . از این به یعد هر حمام بعد از پریود را یادآور انجام معاینه پستان قرار دهید . شاید برای شما سوال شود که چرا گفتم حمام ؟ چون داخل حمام ، حساسیت لمس با ایجاد کف بسیار بالاتر می رود . ضمن اینکه هر ماه یادتان می ماند که نعاینه پستان انجام دهید. 
خانم های باردار و خانم هایی که یائسه شده اند یا به هر دلیل دیگری پریود نمی شوند ، هر ماه در یک تاریخ معین  می توانند پستان هایشان را بررسی کنند . 

و اما مادران  شیرده، بعد از تخلیه کامل شیر باید ماهانه پستان های خود را معاینه کنند. 

چرا خودآزمایی پستان ؟ 

چون : 

سرطان پستان دومین سرطان شایع در زنان می‌باشد 
ربع فوقانی ـ خارجی پستان شایعترین محل ابتلا است.
اگرچه در ظاهر تنها بیماری زنان به شمار می‌رود اما قادرست مردان را نیز درگیر کند.                                                                                  بیشتر در سنین بالای ۴۰ سال به خصوص ۵۰ سال دیده می‌شود.
 
اما نگران نباشید چون: 
 مرگ و میر ناشی از سرطان پستان بسیار کاهش خواهد یافت اگر بیشتر زنان:
* بین ۳۵ تا ۳۹ سالگی یکبار ماموگرافی انجام دهند حتی اگر هیچ علامت و شکایتی نداشته باشند.
* بین ۴۰ تا ۴۹ سالگی هر ۱ تا ۲ سال یکبار ماموگرافی انجام دهند.
* پس از ۵۰ سالگی هر سال یکبار ماموگرافی انجام دهند.
* در زنان ۳۰ تا ۴۰ سال هر سه سال یکبار توسط پزشک معاینه پستان انجام شود.
* در زنان بالای ۴۰ سال هر سال توسط پزشک معاینه پستان انجام شود. 

در خودآزمایی پستان ، کجا رامعاینه میکنیم ؟ 

  محدوده ای که بين استخوان ترقوه از بالا، استخوان جناغ سينه و زير بغل از طرفين و دو انگشت پايين تر از لبه پايين پستان، در محل کش لباس زير از پايين قرار دارد، بايد معاينه شود.در تصویر زیر ، این منطقه نشان داده شده است : 

چگونه پستان های خود را معاینه کنم؟ 


خودآزمایی پستان ۲مرحله است :


۱) نگاه کردن:

بدون هیچ لباسی در مقابل آینه بایستید و در حالت های مختلف به پستان خود نگاه کنید. توجه داشته باشید که هیچ زنی دو پستان ۱۰۰ درصد مشابه و هم اندازه ندارد. در این حالت شما با ظاهر پستان خود و تغییراتی که ممکن است در آنها ایجاد شود، آشنا می شوید. 


الف) دست ها را در دو طرف به حالت آویزان قرار دهید و در این حالت به دقت پستان ها را از نظر هر گونه تغییر ( نبود تقارن، فرورفتگی، برآمدگی، تغییر رنگ، پوسته پوسته شدن، زخم، تغییرات شکل ظاهری نوک پستان وتغییر رنگ آن) بررسی کنید. 


ب) حالا دست ها را بالای سر ببرید و با دقت به پستان ها نگاه کنید. در این حالت، فرورفتگی پوست و کشیده شدن نوک پستان به داخل ممکن است وجود یک غده را مشخص کند. 


ج) حالا کف دست ها را پشت سر تان به هم قفل کنید و در حالی که شانه ها را به عقب می کشید به ظاهر پستان ها توجه کنید. 


د) حالا دست ها را بر روی کمر گذاشته و شانه ها را کاملا به عقب بکشید و پستان ها را بررسی کنید. 


ه)  و در آخر، خم شوید و دست ها را به صورت آویزان در دو طرف قرار دهید و به ظاهر پستان ها با دقت نگاه کنید. 


توجه داشته باشید که علایم مهمی مثل کشیده شدن نوک پستان به داخل و یا حالت فرورفتگی ممکن است فقط در یکی از این حالت ها دیده شود پس ضروری است که تمام این معاینه ها را به ترتیب انجام بدهید. 


۲) لمس پستان 


الف)  به حالت خوابیده به پشت دراز بکشید. برای معاینه هر پستان، دست همان طرف را زیر سرتان بگذارید و یک بالش کوچک در زیر شانه همان طرف قرار دهید. برای معاینه پستان از سطح داخلی بند آخر انگشتانتان استفاده کنید.
می‌توانید معاینه را در حمام انجام دهید هنگام حمام کردن، لغزنده بودن دست و پوست بدن به لمس بهتر توده های پستان کمک مي‌کند. 


ب)  باید تمام پستان را از جناغ سینه تا ناحیه زیر بغل کاملا معاینه کنید. که برای معاینه پستان سه روش وجود دارد :
۱)  حرکت ساعتی یا دایره وار 
۲) حرکت از بالا به پایین و برعکس 
۳) حرکت شعاعی 


ج)  ابتدا هر قسمت پستان را با نرمه انگشتان و با فشار ملایم معاینه کنید. سپس همان قسمت را بین سطح انگشتان و قفسه سینه فشار بیشتری دهید و بررسی کنید. به این ترتیب هم قسمت های سطحی و هم قسمت های عمقی پستان خود را معاینه کرده اید. 


د)  در آخر معاینه پستان، نوک پستان را مانند حالت دوشیدن فشار دهید تا معلوم شود که آیا ترشح دارد یا نه؟ 


ه)  همچنین در آخر معاینه پستان، زیر بغل همان طرف را از نظر وجود هرگونه سفتی و غده معاینه کنید. 

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 302 تاريخ : دوشنبه 19 بهمن 1394 ساعت: 1:55

 درد پستان ها نشانه ی چيست؟

  70 در صد خانم ها در طول زندگی خود درد پستان را تجربه می کنند .
  درد پستان ها  يا "ماستالژيا " مشکل شايعی بين خانم هاست. به طوری که از هر 10 خانم 7 نفر در طول زندگی آن را تجربه می کنند. در واقع در حدود 10 درصد از زنان درد متوسط تا شديد سينه را در حدود 5 روز از ماه تجربه می کنند و در برخی موارد در سرتاسر دوران قاعدگی درد شديدی وجود دارد. 
«درد» زنگ خطر بسياری از بيماريها است و معمولاً به عنوان واکنش بدن نسبت به هر گونه بيماری در نظر گرفته می شود. در برخی موارد «درد» خود به عنوان يک بيماری باعث مراجعه بيمار به پزشک می شود. اما واقعيت اين است که درد در بسياری از موارد تنها يک نشانه از وجود اختلال در عملکرد اعضاء يا سلولهای بدن ميباشد .

درد پستانها در بارداری، درد پستانها قبل از پریود، درد پستانها در شیردهی

زنانی که يائسه شده اند نيز ممکن است دچار درد پستان ها شوند البته اين علائم بيشتر در زنان جوانتر و حوالی يائسگی رخ می دهند. اگر درد پستان شديد باشد، می تواند زندگی فرد و فعاليت روزانه را تحت تاثير قرار دهد. اينکه درد پستان به تنهايی،نشان دهنده ی سرطان پستان باشد اتفاق نادری است وتنها در 2 تا 7 درصد از زنان درد پستان ممکن است نشانه سرطان باشد.اما اگر شما درد غير قابل توجهی داريد که زندگی شما را مختل کرده و يا اگر به هر دليلی در مورد سرطان سينه نگران هستيد به پزشک مراجعه کنيد تا مشکل شما بررسی شود .
با توجه به شيوع بسيار بالای درد پستان ها در خانمها ، بهتر است این موضوع را مفصلا باز کنیم. درد پستان ها ممکن است باعث ايجاد اضطراب و کاهش کيفيت زندگی افراد زيادی در جامعه شود. اين موضوع باعث کاهش بازده کاری درصد قابل توجهی از زنان جامعه در عرصه های اجتماعی می شود. از طرفی وجود اين درد باعث اختلالات زيادی در مسايل جنسی افراد می شود. اين موضوع در کنار افزايش اضطراب ناشی از بيماری حالتی را پديد می آورد که نتيجه آن به صورت مستقيم يا غير مستقيم بسياری از افراد جامعه را تحت تاثير قرار می دهد.

علت درد پستان چيست؟

تغییرات هورمونی عامل درد پستان ها

  درد پستان ها اگر به صورت دوره ای باشد و با قاعدگی ارتباط داشته باشد (مثلا فقط یک هفته مانده به پریود) احتمالا با هورمونهای جنسی مرتبط است. اين نوع درد با بارداری يا يائسه شدن فرد ، کمترمی شود. این مساله  نشان می دهد که احتمالا هورمونها در اين مورد نقش دارند. به هر حال مطالعات تا کنون نتوانسته اند اختلال هورمونی خاصی را شناسايی کنند که عامل قطعی ايجاد درد دوره ای پستان ها باشد .

شايعترين علت درد پستان ها در سنين قبل از سنين يائسگی، واکنش نسبت به تغييرات هورمونی است. اين حالت باعث بروز دردهای دوره ای در ارتباط با عادت ماهيانه می شود. ممکن است همراه با اين دردها اختلالات و بی نظمی های قاعدگی نيز ديده شوند. دردهای دوره ای اغلب قبل از شروع هردوره عادت ماهيانه ايجاد می شوند و با شروع خونريزی يا در اوايل عادت ماهيانه، تخفيف می يابند. اين دردها معمولاً خفيف هستند و بصورت درد و حساسيت همراه با سنگينی پستان حس می شوند، اغلب نيمه خارجی پستانها را درگير می کنند و با گذشت زمان بهبود می يابند. شدت اين درد ثابت نيست و در دوره های مختلف، متفاوت است و حتی ممکن است تا چند سال ادامه پيدا کند. فعاليت فيزيکی می تواند باعث تشديد درد شود. درمان در مواردی انجام می شود که در فعاليتهای روزمره ايجاد اختلال کند.

 عوامل ساختاری عامل درد پستان ها

مشکلات آناتوميکی و ساختاری در پستان ها می تواند موجب ايجاد درد شود که در بيشتر موارد اين دردها غير دوره ای هستند.اختلالاتی مانند کيست ها،ضربه ها و آسيب ديدگيها و جراحيها ی قبلی می توانند موجب بروز درد شوند.علت اين نوع دردها معمولا خارج از بافت پستان است.مثلا ممکن است علت ايجاد درد،اختلالی درديواره ی قفسه سينه،عضلات، مفاصل،قلب و يا نواحی ديگر باشد که به علت انتشار درد به اين نحو احساس شود. کشيدگی عضلات سينه و آسيبهای مفصلی ، آرتروز گردن ، اسپاسم عضلانی نيز می توانند موجب چنين دردهايی شود .در این مقاله ، بیماریهای خوش خیم پستان توضیح داده شده اند.

داروها :

مصرف برخی داروهای هورمونی، داروهای درمان ناباروری و داروهای خوراکی جلوگيری از بارداری ممکن است با درد پستان مرتبط باشند. در اثر درمان با استروژن و پروژسترون ممکن است بافت پستان حساس و دردناک شود.ممکن است علت ايجاد درد پستان در خانمهای يائسه درمانهای هورمونی باشد. همچنين گزارشهای از درد پستان مرتبط با مصرف داروهای ضد افسردگی مانند داروهای مهار کننده بازجذب سروتونين مثل فلوکستين و سرترالين وجود دارد .پس اگر دچار درد پستان شده اید ، فکر کنید که آیا اخیرا داروی هورمونی استفاده کرده اید ؟ مثل قرص جلوگیری اورژانسی ...مثل آمپول تخمک گذاری ...و ...

 سايز پستان و ارتباط آن با درد پستان

زنانی که پستان های بزرگی دارند ممکن است دردهای غير دوره ای را تجربه کنند. اين نوع درد مکن است همراه با دردهای گردن، شانه و پشت باشد.  اگر عامل درد پستان ،  بزرگی آنها باشد جراحی برای کاهش اندازه پستان می تواند علام را تخفيف دهد.
 

  انواع درد پستان : دوره ای - غیردوره ای 

انواع درد پستان ها در خانم ها


ويژگی دردهای دوره ای پستان:

  •  بعد از يائسگی در صورت مصرف هورمون بروز می کنند.
  •  ممکن است به زير بغل و سطح داخلی بازوانتشار پيدا کنند. 
  • احساس ناراحتی مبهم،احساس سنگينی يا درد وجود دارد .
  • معمولا با تورم يا توده همراهی دارد .
  • معمولا درد دو طرفه است و و بيشتر در قسمتهای فوقانی خارجی پستان احساس می شود که به زير بغل تير می کشد . 
  • درد معمولا طی دو هفته نزديک به شروع قاعدگی شديدتر می شود و پس از آن تخفيف می يابد . 
  • معمولا زنانی که در سنين پيش از يائسگی هستند را در سنين 20 تا 30 سالگی د رگير می کند و همچنين زنانی که به حوالی يائسگی می رسند را در حوالی سن چهل سالگی تحت تاثير قرار می دهد.

  
ويژگی دردهای غير دوره ای پستان:

  •  به دوره ی قاعدگی ارتباطی ندارد
  •  درد به صورت فشارنده و يا سوزشی احساس می شود .
  • ممکن است درد پايدار يا متناوب باشد . 
  • معمولا يکطرفه است و ناحيه مشخصی را درگير می کند و ممکن است به بقيه ی نقاط پستان انتشار پيدا کند . 
  • معمولا زنان يائسه را تحت تاثير قرار می دهد و اکثر افراد در سنين 40 تا 50 سالگی قرار دارند.

  علل ايجاد دردهای غير دوره ای پستان:

  •  کيست های ساده
  •   ماستيت( دوران شيردهی يا غير دوران شيردهی)
  •   تغييرات هورمونی- تغييرات فيبروکيستيک
  •   دردهای عضلانی – استخوانی
  •   دردهای با منشا قلبی
  •   درد انتشاری گردن
  •   توده های خوش خيم يا بدخيم پستان
  •   ترس از سرطان

درد پستان م را چطور پیگیری کنم ؟

معاينه :
معاينه حضوری توسط پزشک یا ماما انجام می شود.بافت پستان و غده های لنفاوی بررسی می شوند .سابقه ی بيماريها و مصرف داروها بررسی می شوند و در صورتی که نياز باشد بررسی های بيشتری نيز ممکن است انجام شوند .
  
ماموگرافی : 
اگرتوده،کيست،بافت مشکوک يا غير طبيعی در بافت پستان يافت شود ممکن است پزشک به شما ماموگرافی را توصيه کند.ممکن است با معاينه ی طبيعی نيز پزشک ماموگرافی را توصيه کند چون احتمال دارد بافت غير طبيعی کوچک باشد و در معاينه مشخص نشود.اگرچه معمولا برای سنين بالای 40 سال اين روش توصيه می شود .
  
سونوگرافی : 
پزشک با توجه به نتيجه ی معاينات از بررسيهای تکميلی استفاده می کند.سونوگرافی بافت پستان معمولا برای افراد زير 40  مناسب تر است . چون زیر 40 سال توده ی چربی پستان زیاد است و دقت ماموگرفی را کاهش می دهد . اما سونوگرافی دقیق تر است .
  
بيوپسی : 
توده های مشکوک يا بافتهای غير طبيعی ممکن است نياز به نمونه برداری داشته ياشند.معمولا برای نمونه برداری به ميزان کمی از بافت نياز است که برای تشخيص به پاتولوژی فرستاده می شود .
  

پیگیری علت درد پستان ها در خانم ها

درمان درد پستان :

 با توجه به اينکه دردهای پستان به دو دسته دردهای دوره ای و غير دوره ای پستان تقسيم می شوند درمان آن نيز تا حدودی می تواند متفاوت باشد.
 آنچه در مورد دردهای دوره ای پستان حائز اهميت است تنظيم دوره های قاعدگی و وضعيت هورمونی بيمار است. در صورتی که شما مبتلا به درد پستان هستيد و دوره های عادت ماهيانه شما طبيعی و منظم است، چنانچه درد شديد نباشد دارو تجويز نمی شود، ولی اگر دچار دردهای شديد هستيد درمانهای دارويی از قبيل مسکنهای معمولی، آرامبخش ها، ويتامين E و داروهای هورمونی بنا به صلاحديد پزشک توصيه می شود. اگر چه مطالعات اخير مؤثر بودن ويتامين E را در پرده ای از ابهام فرو برده است. نکته حائز اهميت اينکه هر گونه درمان برای درد پستان لازم است پس از اطمينان از بدخيم نبودن علت درد صورت می گيرد ولذا تجويز هر گونه دارويی بايد به صلاحديد پزشک باشد.
  در مورد دردهای غير دوره های پستان اگر چه حصول اطمينان از بدخيم نبودن علت درد اهميت بيشتری دارد ولی با توجه به اينکه اين نوع درد می تواند همراهی بيشتری با بيماريهای خوش خيم پستان داشته باشد اقدامات تشخيصی بيشتر توصيه می شوند. چنانچه کيست يا توده پستان يا بيماريهايی با منشا غير از پستان باعث ايجاد اين درد شده باشند، لازم است که درمان آن بيماری به صورت اختصاصی صورت گيرد.
  اما در بسياری از موارد نيز علت مشخص برای بروز درد يافت نمی شود و لذا چنانچه بيمار از اينکه بيماری سرطانی ندارد مطمئن شود، در بسياری از موارد درد وی بهبود قابل ملاحظه ای پيدا می کند. چرا که اين نوع درد بيش از دردهای دوره ای در اثر اضطراب و ترس از سرطان بروز پيدا می کند. 
برای درمان بايد علت زمينه ای ايجاد کننده برطرف شود.پوشيدن لباس زير مناسبی که به بافتها فشار وارد نکند و حمايت کافی از بافت پستان ايجاد کند و تغيير روش جلوگيری از بارداری ايده ی مناسبی است.
 

توصيه های غذايی و دستورات لازم برای کاهش درد پستان :
 

  توصيه های زير می تواند در کاهش درد پستان مفيد باشد:
  استفاده از کرست در درد پستان منعی ندارد ولی بايد توجه داشت که حتی المقدور از کرستهايی که باعث فشار زياد بر نسج پستان می شوند و يا از طرف ديگر کاملاً گشاد هستند بايد پرهيز کرد. تنگی اين لباس بايد به حدی باشد که فقط مانع از تکانهای اضافی عضو شود.
  خوردن غذاهای زير توصيه نمی شود:
  چای پر رنگ، قهوه، کاکائو، شکلات، آجيل، سوسيس، کالباس، خيار شور، ادويه جات، نوشابه گازدار، پنير و غذای پر چرب. لازم به ذکر است که در برخی بررسی های جديدتر تنها کاهش مصرف چربی مؤثر شناخته شده است.
  استفاده از ماهی حداقل هفته ای يکبار توصيه می شود.


توصیه غذایی برای کاهش درد پستان ها در خانم ها

مطالعات نشان داده است که رعايت رژيم غذايی 9 % خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد زنان ژاپنی بسيار کمتر از زنان آمريکايی کانسر پستان پيدا می کنند ولی وقتی اين زنان به آمريکا مهاجرت می کنند خطر ابتلا به سرطان پستان در آنها بالا می رود لذا سبک زندگی و محيط زيست در اين نوع کانسر موثر است . مطالعات نشان داده است زنانی که چربی های اشباع بيشتری می خورند حداقل دو برابر بيشتر به اين نوع سرطان مبتلا می شوند لذا مصرف گوشت چرب، فراوردهای گوشتی ( سوسيس و کالباس )، کيک و کره، روغن و گوشت خوک، پنير ( مخصوصاً پنير خامه ای )، بستنی، محصولات شوکولاتی، بيسکويت، کيک و شيرينی ) را کاهش دهيد. بسياری از چربی ها سبب افزايش سطح استروژن در بدن می شود که استروژن بالا خطر ابتلا به سرطان پستان را افزايش می دهد در تحقيقات انجام شده روغن های اشباع نشده مانند ( کانولا، زيتون و اسيد های چرب امگا 3 که در ساردين و ماهی آزاد وجود دارد سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان سينه می شود از خوردن روغن های جامد و اسنک های چرب خوداری کنيد. فيبرها ( برنج سبوسدار، غلات، انواع لوبيا، ميوه و سبزيجات ) در کاهش سطح استروژن موثر است .

منبع : پژوهشکده سرطان پستان

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 551 تاريخ : شنبه 10 بهمن 1394 ساعت: 19:43

 درد پستان ها نشانه ی چيست؟

  70 در صد خانم ها در طول زندگی خود درد پستان را تجربه می کنند .
  درد پستان ها  يا "ماستالژيا " مشکل شايعی بين خانم هاست. به طوری که از هر 10 خانم 7 نفر در طول زندگی آن را تجربه می کنند. در واقع در حدود 10 درصد از زنان درد متوسط تا شديد سينه را در حدود 5 روز از ماه تجربه می کنند و در برخی موارد در سرتاسر دوران قاعدگی درد شديدی وجود دارد. 
«درد» زنگ خطر بسياری از بيماريها است و معمولاً به عنوان واکنش بدن نسبت به هر گونه بيماری در نظر گرفته می شود. در برخی موارد «درد» خود به عنوان يک بيماری باعث مراجعه بيمار به پزشک می شود. اما واقعيت اين است که درد در بسياری از موارد تنها يک نشانه از وجود اختلال در عملکرد اعضاء يا سلولهای بدن ميباشد .

درد پستانها در بارداری، درد پستانها قبل از پریود، درد پستانها در شیردهی

زنانی که يائسه شده اند نيز ممکن است دچار درد پستان ها شوند البته اين علائم بيشتر در زنان جوانتر و حوالی يائسگی رخ می دهند. اگر درد پستان شديد باشد، می تواند زندگی فرد و فعاليت روزانه را تحت تاثير قرار دهد. اينکه درد پستان به تنهايی،نشان دهنده ی سرطان پستان باشد اتفاق نادری است وتنها در 2 تا 7 درصد از زنان درد پستان ممکن است نشانه سرطان باشد.اما اگر شما درد غير قابل توجهی داريد که زندگی شما را مختل کرده و يا اگر به هر دليلی در مورد سرطان سينه نگران هستيد به پزشک مراجعه کنيد تا مشکل شما بررسی شود .
با توجه به شيوع بسيار بالای درد پستان ها در خانمها ، بهتر است این موضوع را مفصلا باز کنیم. درد پستان ها ممکن است باعث ايجاد اضطراب و کاهش کيفيت زندگی افراد زيادی در جامعه شود. اين موضوع باعث کاهش بازده کاری درصد قابل توجهی از زنان جامعه در عرصه های اجتماعی می شود. از طرفی وجود اين درد باعث اختلالات زيادی در مسايل جنسی افراد می شود. اين موضوع در کنار افزايش اضطراب ناشی از بيماری حالتی را پديد می آورد که نتيجه آن به صورت مستقيم يا غير مستقيم بسياری از افراد جامعه را تحت تاثير قرار می دهد.

علت درد پستان چيست؟

تغییرات هورمونی عامل درد پستان ها

  درد پستان ها اگر به صورت دوره ای باشد و با قاعدگی ارتباط داشته باشد (مثلا فقط یک هفته مانده به پریود) احتمالا با هورمونهای جنسی مرتبط است. اين نوع درد با بارداری يا يائسه شدن فرد ، کمترمی شود. این مساله  نشان می دهد که احتمالا هورمونها در اين مورد نقش دارند. به هر حال مطالعات تا کنون نتوانسته اند اختلال هورمونی خاصی را شناسايی کنند که عامل قطعی ايجاد درد دوره ای پستان ها باشد .

شايعترين علت درد پستان ها در سنين قبل از سنين يائسگی، واکنش نسبت به تغييرات هورمونی است. اين حالت باعث بروز دردهای دوره ای در ارتباط با عادت ماهيانه می شود. ممکن است همراه با اين دردها اختلالات و بی نظمی های قاعدگی نيز ديده شوند. دردهای دوره ای اغلب قبل از شروع هردوره عادت ماهيانه ايجاد می شوند و با شروع خونريزی يا در اوايل عادت ماهيانه، تخفيف می يابند. اين دردها معمولاً خفيف هستند و بصورت درد و حساسيت همراه با سنگينی پستان حس می شوند، اغلب نيمه خارجی پستانها را درگير می کنند و با گذشت زمان بهبود می يابند. شدت اين درد ثابت نيست و در دوره های مختلف، متفاوت است و حتی ممکن است تا چند سال ادامه پيدا کند. فعاليت فيزيکی می تواند باعث تشديد درد شود. درمان در مواردی انجام می شود که در فعاليتهای روزمره ايجاد اختلال کند.

 عوامل ساختاری عامل درد پستان ها

مشکلات آناتوميکی و ساختاری در پستان ها می تواند موجب ايجاد درد شود که در بيشتر موارد اين دردها غير دوره ای هستند.اختلالاتی مانند کيست ها،ضربه ها و آسيب ديدگيها و جراحيها ی قبلی می توانند موجب بروز درد شوند.علت اين نوع دردها معمولا خارج از بافت پستان است.مثلا ممکن است علت ايجاد درد،اختلالی درديواره ی قفسه سينه،عضلات، مفاصل،قلب و يا نواحی ديگر باشد که به علت انتشار درد به اين نحو احساس شود. کشيدگی عضلات سينه و آسيبهای مفصلی ، آرتروز گردن ، اسپاسم عضلانی نيز می توانند موجب چنين دردهايی شود .در این مقاله ، بیماریهای خوش خیم پستان توضیح داده شده اند.

داروها :

مصرف برخی داروهای هورمونی، داروهای درمان ناباروری و داروهای خوراکی جلوگيری از بارداری ممکن است با درد پستان مرتبط باشند. در اثر درمان با استروژن و پروژسترون ممکن است بافت پستان حساس و دردناک شود.ممکن است علت ايجاد درد پستان در خانمهای يائسه درمانهای هورمونی باشد. همچنين گزارشهای از درد پستان مرتبط با مصرف داروهای ضد افسردگی مانند داروهای مهار کننده بازجذب سروتونين مثل فلوکستين و سرترالين وجود دارد .پس اگر دچار درد پستان شده اید ، فکر کنید که آیا اخیرا داروی هورمونی استفاده کرده اید ؟ مثل قرص جلوگیری اورژانسی ...مثل آمپول تخمک گذاری ...و ...

 سايز پستان و ارتباط آن با درد پستان

زنانی که پستان های بزرگی دارند ممکن است دردهای غير دوره ای را تجربه کنند. اين نوع درد مکن است همراه با دردهای گردن، شانه و پشت باشد.  اگر عامل درد پستان ،  بزرگی آنها باشد جراحی برای کاهش اندازه پستان می تواند علام را تخفيف دهد.
 

  انواع درد پستان : دوره ای - غیردوره ای 

انواع درد پستان ها در خانم ها


ويژگی دردهای دوره ای پستان:

  •  بعد از يائسگی در صورت مصرف هورمون بروز می کنند.
  •  ممکن است به زير بغل و سطح داخلی بازوانتشار پيدا کنند. 
  • احساس ناراحتی مبهم،احساس سنگينی يا درد وجود دارد .
  • معمولا با تورم يا توده همراهی دارد .
  • معمولا درد دو طرفه است و و بيشتر در قسمتهای فوقانی خارجی پستان احساس می شود که به زير بغل تير می کشد . 
  • درد معمولا طی دو هفته نزديک به شروع قاعدگی شديدتر می شود و پس از آن تخفيف می يابد . 
  • معمولا زنانی که در سنين پيش از يائسگی هستند را در سنين 20 تا 30 سالگی د رگير می کند و همچنين زنانی که به حوالی يائسگی می رسند را در حوالی سن چهل سالگی تحت تاثير قرار می دهد.

  
ويژگی دردهای غير دوره ای پستان:

  •  به دوره ی قاعدگی ارتباطی ندارد
  •  درد به صورت فشارنده و يا سوزشی احساس می شود .
  • ممکن است درد پايدار يا متناوب باشد . 
  • معمولا يکطرفه است و ناحيه مشخصی را درگير می کند و ممکن است به بقيه ی نقاط پستان انتشار پيدا کند . 
  • معمولا زنان يائسه را تحت تاثير قرار می دهد و اکثر افراد در سنين 40 تا 50 سالگی قرار دارند.

  علل ايجاد دردهای غير دوره ای پستان:

  •  کيست های ساده
  •   ماستيت( دوران شيردهی يا غير دوران شيردهی)
  •   تغييرات هورمونی- تغييرات فيبروکيستيک
  •   دردهای عضلانی – استخوانی
  •   دردهای با منشا قلبی
  •   درد انتشاری گردن
  •   توده های خوش خيم يا بدخيم پستان
  •   ترس از سرطان

درد پستان م را چطور پیگیری کنم ؟

معاينه :
معاينه حضوری توسط پزشک یا ماما انجام می شود.بافت پستان و غده های لنفاوی بررسی می شوند .سابقه ی بيماريها و مصرف داروها بررسی می شوند و در صورتی که نياز باشد بررسی های بيشتری نيز ممکن است انجام شوند .
  
ماموگرافی : 
اگرتوده،کيست،بافت مشکوک يا غير طبيعی در بافت پستان يافت شود ممکن است پزشک به شما ماموگرافی را توصيه کند.ممکن است با معاينه ی طبيعی نيز پزشک ماموگرافی را توصيه کند چون احتمال دارد بافت غير طبيعی کوچک باشد و در معاينه مشخص نشود.اگرچه معمولا برای سنين بالای 40 سال اين روش توصيه می شود .
  
سونوگرافی : 
پزشک با توجه به نتيجه ی معاينات از بررسيهای تکميلی استفاده می کند.سونوگرافی بافت پستان معمولا برای افراد زير 40  مناسب تر است . چون زیر 40 سال توده ی چربی پستان زیاد است و دقت ماموگرفی را کاهش می دهد . اما سونوگرافی دقیق تر است .
  
بيوپسی : 
توده های مشکوک يا بافتهای غير طبيعی ممکن است نياز به نمونه برداری داشته ياشند.معمولا برای نمونه برداری به ميزان کمی از بافت نياز است که برای تشخيص به پاتولوژی فرستاده می شود .
  

پیگیری علت درد پستان ها در خانم ها

درمان درد پستان :

 با توجه به اينکه دردهای پستان به دو دسته دردهای دوره ای و غير دوره ای پستان تقسيم می شوند درمان آن نيز تا حدودی می تواند متفاوت باشد.
 آنچه در مورد دردهای دوره ای پستان حائز اهميت است تنظيم دوره های قاعدگی و وضعيت هورمونی بيمار است. در صورتی که شما مبتلا به درد پستان هستيد و دوره های عادت ماهيانه شما طبيعی و منظم است، چنانچه درد شديد نباشد دارو تجويز نمی شود، ولی اگر دچار دردهای شديد هستيد درمانهای دارويی از قبيل مسکنهای معمولی، آرامبخش ها، ويتامين E و داروهای هورمونی بنا به صلاحديد پزشک توصيه می شود. اگر چه مطالعات اخير مؤثر بودن ويتامين E را در پرده ای از ابهام فرو برده است. نکته حائز اهميت اينکه هر گونه درمان برای درد پستان لازم است پس از اطمينان از بدخيم نبودن علت درد صورت می گيرد ولذا تجويز هر گونه دارويی بايد به صلاحديد پزشک باشد.
  در مورد دردهای غير دوره های پستان اگر چه حصول اطمينان از بدخيم نبودن علت درد اهميت بيشتری دارد ولی با توجه به اينکه اين نوع درد می تواند همراهی بيشتری با بيماريهای خوش خيم پستان داشته باشد اقدامات تشخيصی بيشتر توصيه می شوند. چنانچه کيست يا توده پستان يا بيماريهايی با منشا غير از پستان باعث ايجاد اين درد شده باشند، لازم است که درمان آن بيماری به صورت اختصاصی صورت گيرد.
  اما در بسياری از موارد نيز علت مشخص برای بروز درد يافت نمی شود و لذا چنانچه بيمار از اينکه بيماری سرطانی ندارد مطمئن شود، در بسياری از موارد درد وی بهبود قابل ملاحظه ای پيدا می کند. چرا که اين نوع درد بيش از دردهای دوره ای در اثر اضطراب و ترس از سرطان بروز پيدا می کند. 
برای درمان بايد علت زمينه ای ايجاد کننده برطرف شود.پوشيدن لباس زير مناسبی که به بافتها فشار وارد نکند و حمايت کافی از بافت پستان ايجاد کند و تغيير روش جلوگيری از بارداری ايده ی مناسبی است.
 

توصيه های غذايی و دستورات لازم برای کاهش درد پستان :
 

  توصيه های زير می تواند در کاهش درد پستان مفيد باشد:
  استفاده از کرست در درد پستان منعی ندارد ولی بايد توجه داشت که حتی المقدور از کرستهايی که باعث فشار زياد بر نسج پستان می شوند و يا از طرف ديگر کاملاً گشاد هستند بايد پرهيز کرد. تنگی اين لباس بايد به حدی باشد که فقط مانع از تکانهای اضافی عضو شود.
  خوردن غذاهای زير توصيه نمی شود:
  چای پر رنگ، قهوه، کاکائو، شکلات، آجيل، سوسيس، کالباس، خيار شور، ادويه جات، نوشابه گازدار، پنير و غذای پر چرب. لازم به ذکر است که در برخی بررسی های جديدتر تنها کاهش مصرف چربی مؤثر شناخته شده است.
  استفاده از ماهی حداقل هفته ای يکبار توصيه می شود.


توصیه غذایی برای کاهش درد پستان ها در خانم ها

مطالعات نشان داده است که رعايت رژيم غذايی 9 % خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد زنان ژاپنی بسيار کمتر از زنان آمريکايی کانسر پستان پيدا می کنند ولی وقتی اين زنان به آمريکا مهاجرت می کنند خطر ابتلا به سرطان پستان در آنها بالا می رود لذا سبک زندگی و محيط زيست در اين نوع کانسر موثر است . مطالعات نشان داده است زنانی که چربی های اشباع بيشتری می خورند حداقل دو برابر بيشتر به اين نوع سرطان مبتلا می شوند لذا مصرف گوشت چرب، فراوردهای گوشتی ( سوسيس و کالباس )، کيک و کره، روغن و گوشت خوک، پنير ( مخصوصاً پنير خامه ای )، بستنی، محصولات شوکولاتی، بيسکويت، کيک و شيرينی ) را کاهش دهيد. بسياری از چربی ها سبب افزايش سطح استروژن در بدن می شود که استروژن بالا خطر ابتلا به سرطان پستان را افزايش می دهد در تحقيقات انجام شده روغن های اشباع نشده مانند ( کانولا، زيتون و اسيد های چرب امگا 3 که در ساردين و ماهی آزاد وجود دارد سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان سينه می شود از خوردن روغن های جامد و اسنک های چرب خوداری کنيد. فيبرها ( برنج سبوسدار، غلات، انواع لوبيا، ميوه و سبزيجات ) در کاهش سطح استروژن موثر است .

منبع : پژوهشکده سرطان پستان

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 553 تاريخ : شنبه 10 بهمن 1394 ساعت: 15:21

پرولاکتین چیست 

پرولاکتین ( Prolactin ) هورمونی است که از هیپوفیز(غده ای در مغز) ترشح می شود. هورمون پرولاکتین در طی دوران حاملگی و شیردهی افزایش می یابد. پرولاکتین به طور طبیعی در مقادیر کم در مردان و در زنان غیر باردار وجود دارد. نقش اصلی پرولاکتین، در روند شیردهی (تولید شیر پستان) است.میزان پرولاکتین معمولا در طول بارداری و درست پس از زایمان بالا است. در طی حاملگی، هورمونهای پرولاکتین، استروژن و پروژسترون، توسعه شیر پستان را تحریک می كنند. پس از زایمان، پرولاکتین به شروع و حفظ شیر پستان کمک می کند.

هورمون پرولاکتین چیست؟


آزمایش پرولاکتین

آزمایش  پرولاکتین یا آزمایش PRL  برای تعیین سطح پرولاکتین خون انجام می شود؛ این آزمایش در کسانی انجام می شود که  مشکوک به بالا بودن پرولاکتین باشند . یعنی خروج شیر از سینه (گالاکتوره )  ، تاخیر در پریود ، اختلالات بینایی و ...داشته باشد.

هم چنین از این آزمایش برای تشخیص ناباروری و ناتوانی جنسی در مردان، تشخیص ناباروری در زنان، تشخیص تومور تولید کننده پرولاکتین (پرولاكتینوما) و... درخواست می شود . 
 

اثرات  افزایش پرولاکتین در زنان :

  • - اختلالات تخمک گذاری
  • - قطع یا نامنظمی دوره های قاعدگی 
  • - ترشح شیر از پستان ها در زمانی كه در دوران بارداری یا شیردهی نیستند

اثرات افزایش پرولاکتین در زنان

اثرات افزایش پرولاکتین در مردان : 

  • - اختلالات عملكرد جنسی
  • - كاهش موهای بدن و توده عضلانی
  • - تاخیر در بلوغ و بروز صفات ثانویه جنسی

البته فردی كه دارای یك تومور پرولاكتینومای بزرگ باشد ممكن است دچار سردرد و اختلالات بینایی شود. این بدان علّت است كه عصب بینایی در نزدیكی غده هیپوفیز قرار دارد و ممكن است در اثر تومورهای بزرگ آسیب ببیند.

انواع هیپرپرولاکتینمی (افزایش پرولاکتین ) 

هیپرپرولاكتینمی ناشی از پرولاكتینوما
پرولاکتینوما یک تومور داخل هیپوفیز است که باعث افزایش پرولاکتین می شود. قدم اول در درمان این تومور تجویز داروهایی است كه تولید پرولاكتین را كاهش داده و تومور را كوچك می كنند. دارویی كه اغلب استفاده می شود كابرگولین (داستینکس) و بروموكریپتین هستند.
کابرگولین در دوزهای بالا و در مصرف دراز مدت باعث اشکالات دریچه های قلب می شود اما دوزهایی از دارو که جهت باردار شدن استفاده می شوند، چنین عارضه ای ایجاد نمی کنند.
بروموکریپتین و کابرگولین را دردوران بارداری نیز می توا استفاده کرد.  عوارض جانبی احتمالی می تواند سبک سری، تهوع و سر درد باشد.برای کاهش این عوارض ، 2 راه داریم : 

دارو را از دوز خیلی کم شروع کنیم و بتدریج اضافه کنیم.

یا بروموکریپتین را بصورت شیاف واژینال استفاده کنیم. .
 

بروموکریپتین را بصورت شیاف واژینال استفاده کنیمکابرگولین در دوزهای بالا و در مصرف دراز مدت باعث اشکالات دریچه های قلب می شود
 

به این علّت كه تومور ممكن است مجدداً رشد كند، پس از قطع درمان نیز شما باید برای معاینه و بررسی های لازم به پزشك خود مراجعه كنید. فواصل این پی گیری ها را پزشك به شما خواهد گفت.
در بعضی از بیماران، مصرف دارو سطح هورمون را پایین نمی آورد و یا تومور را كوچك نمی كند. در این حالت ممكن است لازم باشد مقدار بیشتری دارو مصرف كنید. در صورتی كه باز هم دارو مؤثر نبود و یا شما دچار عوارض جانبی استفاده از دارو شُدید، ممكن است لازم باشد برای برداشتن تومور عمل جراحی صورت بگیرد. 
احتمال اینكه عمل جراحی و داروها مؤثر نباشند خیلی كم است. در این موارد پرتودرمانی می تواند گزینه ای مناسب برای كوچك كردن تومور باشد. 

هیپرپرولاكتینمی ناشی از مصرف داروها 

در صورتی كه پزشك شما فكر كند دارویی كه شما در حال مصرف آن هستید باعث افزایش پرولاكتین شده است، ممكن است به شما بگوید كه دارو را حداقل به مدت سه روز قطع كنید.(داروهای خود را بدون این كه پزشك به شما بگوید قطع نكنید). 
پس از طی شدن دوره قطع دارو پزشك مجدداً دستور انجام آزمایش خون برای اندازه گیری سطح پرولاكتین را خواهد داد تا بررسی كند سطح هورمون به میزان طبیعی برگشته است یا خیر. داروهای موثر بر پرولاکتین را در قسمت بعدی مقاله توضیح داده ام. 

هیپرپرولاكتینمی ناشی از هیپوتیروییدی 

هنگامی كه كم كاری تیرویید باعث بروز هیپرپرولاكتینمی شود، فرد باید تحت درمان با هورمون های تیروییدی  قرار گیرد. معمولاً این درمان باید تا آخر عمر ادامه پیدا كند.

هیپرپرولاكتینمی ایدیوپاتیك (بی علّت)

گاهی پزشكان نمی‌توانند علّتی برای هیپرپرولاكتینمی پیدا كنند. به این حالت ایدیوپاتیك (Idiopathic) گفته می شود. در بعضی از بیماران با هیپرپرولاكتینمی ایدیوپاتیك سطح پرولاكتین با گذشت زمان خود به خود طبیعی می شود. در صورتی كه این اتفاق در طی چند ماه رُخ ندهد بیماران علامت دار تحت درمان با داروهای كابرگولین و یا بروموكریپتین قرار خواهند گرفت.

 افزایش پرولاکتین

● افزایش پرولاکتین در موارد زیر رخ می دهد : 
دوران بارداری و پس از زایمان -  وجود  پرولاکتینوما در هیپوفیز -  بیماری های هیپوتالاموسی - کم کاری تیروئید -   سندرم تخمدان پلی کیستیک و ..

البته  ،استرس  ،  بیماری ، تحریک نوک پستان ها و تحریکات جنسی ، تروما (آسیبهایی مثل تصادف)  و حتی ترس از آزمایش خون ممکن است  باعث افزایش خفیف پرولاکتین شوند.


● آزمایشهای هورمونی که معمولا همراه با پرولاکتین درخواست می شوند : 

FSH, LH, Testosterone, DHEAS, Estrogen, Progesterone

به ترتیب : پروژسترون - استروژن - د هیدرو اپی اندسترون سولفات - تستوسترون - ال اچ - اف اس اچ


شرایط  آزمایش پرولاکتین :

  • 1)زمان مناسب جهت نمونه گیری برای آزمایش , صبح هنگام و حداقل 2 ساعت بعد از بیدار شدن میباشد.
  • 2)توصیه می شود قبل از نمونه گیری از پیاده روی , ورزش  و هر نوع فعالیت بدنی  اجتناب شود.
  • 3)حداقل طی 12 ساعت اخیر تماس جنسی یا نزدیکی و تحریک سینه انجام نشده باشد.
  • 4)اگر شرایط بالا را نداشتید ، زمان آزمایش را به روز دیگری موکول کنید. 
  • 5) در شب قبل از آزمایش لباس گشاد و راحت بپوشند و از پوشیدن لباس های تنگ خصوصا درناحیه سینه و پستان ها اجتناب گردد.


● داروهای موثر بر میزان پرولاکتین 

داروهایی مانند استروژن، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، خواب آورها، آمفتامین ها، داروهای فشار خون بالا (رزرپین، وراپامیل، متیل دوپا) و برخی از داروهایی که برای درمان ریفلاکس معده (سایمتیدین) استفاده می شوند، باعث افزایش پرولاکتین می شوند.

گیاهانی مثل شنبلیله، تخم رازیانه و شبدر قرمز نیز باعث افزایش پرولاکتین می شوند.

 داروهایی مانند دوپامین، لوودوپا و مشتقات آلکالوئیدهای ارگو باعث كاهش پرولاكتین می شوند.


مقادیر نرمال پرولاکتین خون (بر حسب ng/ml ) : 

  • در مردان بالای 19 سال: 2 تا 24
  • در زنان بالای 19 سال:  4 تا 30   
  • زنان حامله:  20 تا 400

اگر واحد mIU/l باشد : مقادیر بین ۶۰۰-۳۰ طبیعی است.

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 574 تاريخ : جمعه 9 بهمن 1394 ساعت: 13:33

 درد پستان ها نشانه ی چيست؟

  70 در صد خانم ها در طول زندگی خود درد پستان را تجربه می کنند .
  درد پستان ها  يا "ماستالژيا " مشکل شايعی بين خانم هاست. به طوری که از هر 10 خانم 7 نفر در طول زندگی آن را تجربه می کنند. در واقع در حدود 10 درصد از زنان درد متوسط تا شديد سينه را در حدود 5 روز از ماه تجربه می کنند و در برخی موارد در سرتاسر دوران قاعدگی درد شديدی وجود دارد. 
«درد» زنگ خطر بسياری از بيماريها است و معمولاً به عنوان واکنش بدن نسبت به هر گونه بيماری در نظر گرفته می شود. در برخی موارد «درد» خود به عنوان يک بيماری باعث مراجعه بيمار به پزشک می شود. اما واقعيت اين است که درد در بسياری از موارد تنها يک نشانه از وجود اختلال در عملکرد اعضاء يا سلولهای بدن ميباشد .

درد پستانها در بارداری، درد پستانها قبل از پریود، درد پستانها در شیردهی

زنانی که يائسه شده اند نيز ممکن است دچار درد پستان ها شوند البته اين علائم بيشتر در زنان جوانتر و حوالی يائسگی رخ می دهند. اگر درد پستان شديد باشد، می تواند زندگی فرد و فعاليت روزانه را تحت تاثير قرار دهد. اينکه درد پستان به تنهايی،نشان دهنده ی سرطان پستان باشد اتفاق نادری است وتنها در 2 تا 7 درصد از زنان درد پستان ممکن است نشانه سرطان باشد.اما اگر شما درد غير قابل توجهی داريد که زندگی شما را مختل کرده و يا اگر به هر دليلی در مورد سرطان سينه نگران هستيد به پزشک مراجعه کنيد تا مشکل شما بررسی شود .
با توجه به شيوع بسيار بالای درد پستان ها در خانمها ، بهتر است این موضوع را مفصلا باز کنیم. درد پستان ها ممکن است باعث ايجاد اضطراب و کاهش کيفيت زندگی افراد زيادی در جامعه شود. اين موضوع باعث کاهش بازده کاری درصد قابل توجهی از زنان جامعه در عرصه های اجتماعی می شود. از طرفی وجود اين درد باعث اختلالات زيادی در مسايل جنسی افراد می شود. اين موضوع در کنار افزايش اضطراب ناشی از بيماری حالتی را پديد می آورد که نتيجه آن به صورت مستقيم يا غير مستقيم بسياری از افراد جامعه را تحت تاثير قرار می دهد.

علت درد پستان چيست؟

تغییرات هورمونی عامل درد پستان ها

  درد پستان ها اگر به صورت دوره ای باشد و با قاعدگی ارتباط داشته باشد (مثلا فقط یک هفته مانده به پریود) احتمالا با هورمونهای جنسی مرتبط است. اين نوع درد با بارداری يا يائسه شدن فرد ، کمترمی شود. این مساله  نشان می دهد که احتمالا هورمونها در اين مورد نقش دارند. به هر حال مطالعات تا کنون نتوانسته اند اختلال هورمونی خاصی را شناسايی کنند که عامل قطعی ايجاد درد دوره ای پستان ها باشد .

شايعترين علت درد پستان ها در سنين قبل از سنين يائسگی، واکنش نسبت به تغييرات هورمونی است. اين حالت باعث بروز دردهای دوره ای در ارتباط با عادت ماهيانه می شود. ممکن است همراه با اين دردها اختلالات و بی نظمی های قاعدگی نيز ديده شوند. دردهای دوره ای اغلب قبل از شروع هردوره عادت ماهيانه ايجاد می شوند و با شروع خونريزی يا در اوايل عادت ماهيانه، تخفيف می يابند. اين دردها معمولاً خفيف هستند و بصورت درد و حساسيت همراه با سنگينی پستان حس می شوند، اغلب نيمه خارجی پستانها را درگير می کنند و با گذشت زمان بهبود می يابند. شدت اين درد ثابت نيست و در دوره های مختلف، متفاوت است و حتی ممکن است تا چند سال ادامه پيدا کند. فعاليت فيزيکی می تواند باعث تشديد درد شود. درمان در مواردی انجام می شود که در فعاليتهای روزمره ايجاد اختلال کند.

 عوامل ساختاری عامل درد پستان ها

مشکلات آناتوميکی و ساختاری در پستان ها می تواند موجب ايجاد درد شود که در بيشتر موارد اين دردها غير دوره ای هستند.اختلالاتی مانند کيست ها،ضربه ها و آسيب ديدگيها و جراحيها ی قبلی می توانند موجب بروز درد شوند.علت اين نوع دردها معمولا خارج از بافت پستان است.مثلا ممکن است علت ايجاد درد،اختلالی درديواره ی قفسه سينه،عضلات، مفاصل،قلب و يا نواحی ديگر باشد که به علت انتشار درد به اين نحو احساس شود. کشيدگی عضلات سينه و آسيبهای مفصلی ، آرتروز گردن ، اسپاسم عضلانی نيز می توانند موجب چنين دردهايی شود .در این مقاله ، بیماریهای خوش خیم پستان توضیح داده شده اند.

داروها :

مصرف برخی داروهای هورمونی، داروهای درمان ناباروری و داروهای خوراکی جلوگيری از بارداری ممکن است با درد پستان مرتبط باشند. در اثر درمان با استروژن و پروژسترون ممکن است بافت پستان حساس و دردناک شود.ممکن است علت ايجاد درد پستان در خانمهای يائسه درمانهای هورمونی باشد. همچنين گزارشهای از درد پستان مرتبط با مصرف داروهای ضد افسردگی مانند داروهای مهار کننده بازجذب سروتونين مثل فلوکستين و سرترالين وجود دارد .پس اگر دچار درد پستان شده اید ، فکر کنید که آیا اخیرا داروی هورمونی استفاده کرده اید ؟ مثل قرص جلوگیری اورژانسی ...مثل آمپول تخمک گذاری ...و ...

 سايز پستان و ارتباط آن با درد پستان

زنانی که پستان های بزرگی دارند ممکن است دردهای غير دوره ای را تجربه کنند. اين نوع درد مکن است همراه با دردهای گردن، شانه و پشت باشد.  اگر عامل درد پستان ،  بزرگی آنها باشد جراحی برای کاهش اندازه پستان می تواند علام را تخفيف دهد.
 

  انواع درد پستان : دوره ای - غیردوره ای 

انواع درد پستان ها در خانم ها


ويژگی دردهای دوره ای پستان:

  •  بعد از يائسگی در صورت مصرف هورمون بروز می کنند.
  •  ممکن است به زير بغل و سطح داخلی بازوانتشار پيدا کنند. 
  • احساس ناراحتی مبهم،احساس سنگينی يا درد وجود دارد .
  • معمولا با تورم يا توده همراهی دارد .
  • معمولا درد دو طرفه است و و بيشتر در قسمتهای فوقانی خارجی پستان احساس می شود که به زير بغل تير می کشد . 
  • درد معمولا طی دو هفته نزديک به شروع قاعدگی شديدتر می شود و پس از آن تخفيف می يابد . 
  • معمولا زنانی که در سنين پيش از يائسگی هستند را در سنين 20 تا 30 سالگی د رگير می کند و همچنين زنانی که به حوالی يائسگی می رسند را در حوالی سن چهل سالگی تحت تاثير قرار می دهد.

  
ويژگی دردهای غير دوره ای پستان:

  •  به دوره ی قاعدگی ارتباطی ندارد
  •  درد به صورت فشارنده و يا سوزشی احساس می شود .
  • ممکن است درد پايدار يا متناوب باشد . 
  • معمولا يکطرفه است و ناحيه مشخصی را درگير می کند و ممکن است به بقيه ی نقاط پستان انتشار پيدا کند . 
  • معمولا زنان يائسه را تحت تاثير قرار می دهد و اکثر افراد در سنين 40 تا 50 سالگی قرار دارند.

  علل ايجاد دردهای غير دوره ای پستان:

  •  کيست های ساده
  •   ماستيت( دوران شيردهی يا غير دوران شيردهی)
  •   تغييرات هورمونی- تغييرات فيبروکيستيک
  •   دردهای عضلانی – استخوانی
  •   دردهای با منشا قلبی
  •   درد انتشاری گردن
  •   توده های خوش خيم يا بدخيم پستان
  •   ترس از سرطان

درد پستان م را چطور پیگیری کنم ؟

معاينه :
معاينه حضوری توسط پزشک یا ماما انجام می شود.بافت پستان و غده های لنفاوی بررسی می شوند .سابقه ی بيماريها و مصرف داروها بررسی می شوند و در صورتی که نياز باشد بررسی های بيشتری نيز ممکن است انجام شوند .
  
ماموگرافی : 
اگرتوده،کيست،بافت مشکوک يا غير طبيعی در بافت پستان يافت شود ممکن است پزشک به شما ماموگرافی را توصيه کند.ممکن است با معاينه ی طبيعی نيز پزشک ماموگرافی را توصيه کند چون احتمال دارد بافت غير طبيعی کوچک باشد و در معاينه مشخص نشود.اگرچه معمولا برای سنين بالای 40 سال اين روش توصيه می شود .
  
سونوگرافی : 
پزشک با توجه به نتيجه ی معاينات از بررسيهای تکميلی استفاده می کند.سونوگرافی بافت پستان معمولا برای افراد زير 40  مناسب تر است . چون زیر 40 سال توده ی چربی پستان زیاد است و دقت ماموگرفی را کاهش می دهد . اما سونوگرافی دقیق تر است .
  
بيوپسی : 
توده های مشکوک يا بافتهای غير طبيعی ممکن است نياز به نمونه برداری داشته ياشند.معمولا برای نمونه برداری به ميزان کمی از بافت نياز است که برای تشخيص به پاتولوژی فرستاده می شود .
  

پیگیری علت درد پستان ها در خانم ها

درمان درد پستان :

 با توجه به اينکه دردهای پستان به دو دسته دردهای دوره ای و غير دوره ای پستان تقسيم می شوند درمان آن نيز تا حدودی می تواند متفاوت باشد.
 آنچه در مورد دردهای دوره ای پستان حائز اهميت است تنظيم دوره های قاعدگی و وضعيت هورمونی بيمار است. در صورتی که شما مبتلا به درد پستان هستيد و دوره های عادت ماهيانه شما طبيعی و منظم است، چنانچه درد شديد نباشد دارو تجويز نمی شود، ولی اگر دچار دردهای شديد هستيد درمانهای دارويی از قبيل مسکنهای معمولی، آرامبخش ها، ويتامين E و داروهای هورمونی بنا به صلاحديد پزشک توصيه می شود. اگر چه مطالعات اخير مؤثر بودن ويتامين E را در پرده ای از ابهام فرو برده است. نکته حائز اهميت اينکه هر گونه درمان برای درد پستان لازم است پس از اطمينان از بدخيم نبودن علت درد صورت می گيرد ولذا تجويز هر گونه دارويی بايد به صلاحديد پزشک باشد.
  در مورد دردهای غير دوره های پستان اگر چه حصول اطمينان از بدخيم نبودن علت درد اهميت بيشتری دارد ولی با توجه به اينکه اين نوع درد می تواند همراهی بيشتری با بيماريهای خوش خيم پستان داشته باشد اقدامات تشخيصی بيشتر توصيه می شوند. چنانچه کيست يا توده پستان يا بيماريهايی با منشا غير از پستان باعث ايجاد اين درد شده باشند، لازم است که درمان آن بيماری به صورت اختصاصی صورت گيرد.
  اما در بسياری از موارد نيز علت مشخص برای بروز درد يافت نمی شود و لذا چنانچه بيمار از اينکه بيماری سرطانی ندارد مطمئن شود، در بسياری از موارد درد وی بهبود قابل ملاحظه ای پيدا می کند. چرا که اين نوع درد بيش از دردهای دوره ای در اثر اضطراب و ترس از سرطان بروز پيدا می کند. 
برای درمان بايد علت زمينه ای ايجاد کننده برطرف شود.پوشيدن لباس زير مناسبی که به بافتها فشار وارد نکند و حمايت کافی از بافت پستان ايجاد کند و تغيير روش جلوگيری از بارداری ايده ی مناسبی است.
 

توصيه های غذايی و دستورات لازم برای کاهش درد پستان :
 

  توصيه های زير می تواند در کاهش درد پستان مفيد باشد:
  استفاده از کرست در درد پستان منعی ندارد ولی بايد توجه داشت که حتی المقدور از کرستهايی که باعث فشار زياد بر نسج پستان می شوند و يا از طرف ديگر کاملاً گشاد هستند بايد پرهيز کرد. تنگی اين لباس بايد به حدی باشد که فقط مانع از تکانهای اضافی عضو شود.
  خوردن غذاهای زير توصيه نمی شود:
  چای پر رنگ، قهوه، کاکائو، شکلات، آجيل، سوسيس، کالباس، خيار شور، ادويه جات، نوشابه گازدار، پنير و غذای پر چرب. لازم به ذکر است که در برخی بررسی های جديدتر تنها کاهش مصرف چربی مؤثر شناخته شده است.
  استفاده از ماهی حداقل هفته ای يکبار توصيه می شود.


توصیه غذایی برای کاهش درد پستان ها در خانم ها

مطالعات نشان داده است که رعايت رژيم غذايی 9 % خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد زنان ژاپنی بسيار کمتر از زنان آمريکايی کانسر پستان پيدا می کنند ولی وقتی اين زنان به آمريکا مهاجرت می کنند خطر ابتلا به سرطان پستان در آنها بالا می رود لذا سبک زندگی و محيط زيست در اين نوع کانسر موثر است . مطالعات نشان داده است زنانی که چربی های اشباع بيشتری می خورند حداقل دو برابر بيشتر به اين نوع سرطان مبتلا می شوند لذا مصرف گوشت چرب، فراوردهای گوشتی ( سوسيس و کالباس )، کيک و کره، روغن و گوشت خوک، پنير ( مخصوصاً پنير خامه ای )، بستنی، محصولات شوکولاتی، بيسکويت، کيک و شيرينی ) را کاهش دهيد. بسياری از چربی ها سبب افزايش سطح استروژن در بدن می شود که استروژن بالا خطر ابتلا به سرطان پستان را افزايش می دهد در تحقيقات انجام شده روغن های اشباع نشده مانند ( کانولا، زيتون و اسيد های چرب امگا 3 که در ساردين و ماهی آزاد وجود دارد سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان سينه می شود از خوردن روغن های جامد و اسنک های چرب خوداری کنيد. فيبرها ( برنج سبوسدار، غلات، انواع لوبيا، ميوه و سبزيجات ) در کاهش سطح استروژن موثر است .

منبع : پژوهشکده سرطان پستان

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 321 تاريخ : جمعه 9 بهمن 1394 ساعت: 13:33

6 نکته مهم برای مادران شیرده

نگرانی های یک مادر ، با زایمان پایان نمی پذیرد!
معمولا پس از زایمان شکایات مادران مبنی بر "کم بودن شیر " و یا " همیشه گرسنه بودن نوزاد " شروع می شود ! در این مقاله سعی کردم چند نکته مهم رو براتون یادآوری کنم :
1.  بیشتر مامانا  ، فکر می‌کنند که بی قراری وگریه کودک شان به دلیل گرسنگی است ! در حالی که بیشتر کودکان در هفته های اول بی قرار هستند. و علت گریه نوزاد هم بیقراری و یا دل درد (کولیت) هستش . نوزادی که گرسنه ست انرژی چندانی برای گریه های قوی و پرقدرت نداره !

کم بودن شیر مادر - علت گرسنگی نوزاد


2.  نوزادان نیازمند آرامش و تماس نزدیک با مادرشان هستند .آنها این نیاز رو با مکیدن پستان تامین می کنند. اکثرنوزادان  هر 2_3 ساعت یکبار مایل به شیر خوردن هستند. اما گاهی این فاصله کمتر میشود، یا طول مدت شیرخوردن نوزاد افزایش پیدا میکنه . پس همیشه این دلیل بر کافی نبودن شیر مادر یا گرسنه بودن نوزاد نیست !


3.    معمولا در پایان روز میزان شیر مادر اندکی کمتر می شود که این مسئله طبیعی است، همچنین وقتی مادر خیلی خسته است ممکن است احساس کند مقدار شیرش کمتر شده است.این نشانه ناکافی بودن شیر مادر نیست .بلکه  با استراحت وخوردن مایعات بیشتر جبران می شود. 


4.     با دوشیدن شیر با دست ، انتظار خروج شیر آنچنان نداشته باشید. در زمان دوشیدن شیر با دست،  مادران تصور می‌کنند شیر شان کم است ! در حالی که مقدار شیری که از طریق دوشیدن پستان ها جمع آوری می شود با مقدار شیری که شیرخوار با مکیدن دریافت می کند، متفاوت است.


5.    سایز پستان مادر ، ارتباطی به میزان شیر ندارد. تنها تفاوت پستانهای کوچک با پستانهای بزرگ ، در میزان چربی آن است .

نشانه های کافی بودن شیر مادر

6.    نشانه های کافی بودن شیر مادر شامل :

  • -     افزایش وزن شیرخوار بر اساس منحنی رشد ( اینجا میتونید نمودار رشد نوزادتون رو بطور مجازی رسم کنید) 
  • -    حدود 6_8 بار دفع ادرار در 24 ساعت(در نوزادان شیرمادر خوار). 
  • -     2_5 بار دفع مدفوع در 24 ساعت در روزهای اول تولد (البته با افزایش سن نوزاد، تعداد دفع مدفوع به روزی یکبار یا حتی 3_4 روز یکبار کاهش می یابد). 
  • -     هوشیاری، شادابی پوست و سلامت ظاهری و سیرتکاملی نرمال ، از نشانه های کافی بودن شیر مادر است.

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 406 تاريخ : جمعه 9 بهمن 1394 ساعت: 0:35

پرولاکتین چیست 

پرولاکتین ( Prolactin ) هورمونی است که از هیپوفیز(غده ای در مغز) ترشح می شود. هورمون پرولاکتین در طی دوران حاملگی و شیردهی افزایش می یابد. پرولاکتین به طور طبیعی در مقادیر کم در مردان و در زنان غیر باردار وجود دارد. نقش اصلی پرولاکتین، در روند شیردهی (تولید شیر پستان) است.میزان پرولاکتین معمولا در طول بارداری و درست پس از زایمان بالا است. در طی حاملگی، هورمونهای پرولاکتین، استروژن و پروژسترون، توسعه شیر پستان را تحریک می كنند. پس از زایمان، پرولاکتین به شروع و حفظ شیر پستان کمک می کند.

هورمون پرولاکتین چیست؟


آزمایش پرولاکتین

آزمایش  پرولاکتین یا آزمایش PRL  برای تعیین سطح پرولاکتین خون انجام می شود؛ این آزمایش در کسانی انجام می شود که  مشکوک به بالا بودن پرولاکتین باشند . یعنی خروج شیر از سینه (گالاکتوره )  ، تاخیر در پریود ، اختلالات بینایی و ...داشته باشد.

هم چنین از این آزمایش برای تشخیص ناباروری و ناتوانی جنسی در مردان، تشخیص ناباروری در زنان، تشخیص تومور تولید کننده پرولاکتین (پرولاكتینوما) و... درخواست می شود . 
 

اثرات  افزایش پرولاکتین در زنان :

  • - اختلالات تخمک گذاری
  • - قطع یا نامنظمی دوره های قاعدگی 
  • - ترشح شیر از پستان ها در زمانی كه در دوران بارداری یا شیردهی نیستند

اثرات افزایش پرولاکتین در زنان

اثرات افزایش پرولاکتین در مردان : 

  • - اختلالات عملكرد جنسی
  • - كاهش موهای بدن و توده عضلانی
  • - تاخیر در بلوغ و بروز صفات ثانویه جنسی

البته فردی كه دارای یك تومور پرولاكتینومای بزرگ باشد ممكن است دچار سردرد و اختلالات بینایی شود. این بدان علّت است كه عصب بینایی در نزدیكی غده هیپوفیز قرار دارد و ممكن است در اثر تومورهای بزرگ آسیب ببیند.

انواع هیپرپرولاکتینمی (افزایش پرولاکتین ) 

هیپرپرولاكتینمی ناشی از پرولاكتینوما
پرولاکتینوما یک تومور داخل هیپوفیز است که باعث افزایش پرولاکتین می شود. قدم اول در درمان این تومور تجویز داروهایی است كه تولید پرولاكتین را كاهش داده و تومور را كوچك می كنند. دارویی كه اغلب استفاده می شود كابرگولین (داستینکس) و بروموكریپتین هستند.
کابرگولین در دوزهای بالا و در مصرف دراز مدت باعث اشکالات دریچه های قلب می شود اما دوزهایی از دارو که جهت باردار شدن استفاده می شوند، چنین عارضه ای ایجاد نمی کنند.
بروموکریپتین و کابرگولین را دردوران بارداری نیز می توا استفاده کرد.  عوارض جانبی احتمالی می تواند سبک سری، تهوع و سر درد باشد.برای کاهش این عوارض ، 2 راه داریم : 

دارو را از دوز خیلی کم شروع کنیم و بتدریج اضافه کنیم.

یا بروموکریپتین را بصورت شیاف واژینال استفاده کنیم. .
 

بروموکریپتین را بصورت شیاف واژینال استفاده کنیمکابرگولین در دوزهای بالا و در مصرف دراز مدت باعث اشکالات دریچه های قلب می شود
 

به این علّت كه تومور ممكن است مجدداً رشد كند، پس از قطع درمان نیز شما باید برای معاینه و بررسی های لازم به پزشك خود مراجعه كنید. فواصل این پی گیری ها را پزشك به شما خواهد گفت.
در بعضی از بیماران، مصرف دارو سطح هورمون را پایین نمی آورد و یا تومور را كوچك نمی كند. در این حالت ممكن است لازم باشد مقدار بیشتری دارو مصرف كنید. در صورتی كه باز هم دارو مؤثر نبود و یا شما دچار عوارض جانبی استفاده از دارو شُدید، ممكن است لازم باشد برای برداشتن تومور عمل جراحی صورت بگیرد. 
احتمال اینكه عمل جراحی و داروها مؤثر نباشند خیلی كم است. در این موارد پرتودرمانی می تواند گزینه ای مناسب برای كوچك كردن تومور باشد. 

هیپرپرولاكتینمی ناشی از مصرف داروها 

در صورتی كه پزشك شما فكر كند دارویی كه شما در حال مصرف آن هستید باعث افزایش پرولاكتین شده است، ممكن است به شما بگوید كه دارو را حداقل به مدت سه روز قطع كنید.(داروهای خود را بدون این كه پزشك به شما بگوید قطع نكنید). 
پس از طی شدن دوره قطع دارو پزشك مجدداً دستور انجام آزمایش خون برای اندازه گیری سطح پرولاكتین را خواهد داد تا بررسی كند سطح هورمون به میزان طبیعی برگشته است یا خیر. داروهای موثر بر پرولاکتین را در قسمت بعدی مقاله توضیح داده ام. 

هیپرپرولاكتینمی ناشی از هیپوتیروییدی 

هنگامی كه كم كاری تیرویید باعث بروز هیپرپرولاكتینمی شود، فرد باید تحت درمان با هورمون های تیروییدی  قرار گیرد. معمولاً این درمان باید تا آخر عمر ادامه پیدا كند.

هیپرپرولاكتینمی ایدیوپاتیك (بی علّت)

گاهی پزشكان نمی‌توانند علّتی برای هیپرپرولاكتینمی پیدا كنند. به این حالت ایدیوپاتیك (Idiopathic) گفته می شود. در بعضی از بیماران با هیپرپرولاكتینمی ایدیوپاتیك سطح پرولاكتین با گذشت زمان خود به خود طبیعی می شود. در صورتی كه این اتفاق در طی چند ماه رُخ ندهد بیماران علامت دار تحت درمان با داروهای كابرگولین و یا بروموكریپتین قرار خواهند گرفت.

 افزایش پرولاکتین

● افزایش پرولاکتین در موارد زیر رخ می دهد : 
دوران بارداری و پس از زایمان -  وجود  پرولاکتینوما در هیپوفیز -  بیماری های هیپوتالاموسی - کم کاری تیروئید -   سندرم تخمدان پلی کیستیک و ..

البته  ،استرس  ،  بیماری ، تحریک نوک پستان ها و تحریکات جنسی ، تروما (آسیبهایی مثل تصادف)  و حتی ترس از آزمایش خون ممکن است  باعث افزایش خفیف پرولاکتین شوند.


● آزمایشهای هورمونی که معمولا همراه با پرولاکتین درخواست می شوند : 

FSH, LH, Testosterone, DHEAS, Estrogen, Progesterone

به ترتیب : پروژسترون - استروژن - د هیدرو اپی اندسترون سولفات - تستوسترون - ال اچ - اف اس اچ


شرایط  آزمایش پرولاکتین :

  • 1)زمان مناسب جهت نمونه گیری برای آزمایش , صبح هنگام و حداقل 2 ساعت بعد از بیدار شدن میباشد.
  • 2)توصیه می شود قبل از نمونه گیری از پیاده روی , ورزش  و هر نوع فعالیت بدنی  اجتناب شود.
  • 3)حداقل طی 12 ساعت اخیر تماس جنسی یا نزدیکی و تحریک سینه انجام نشده باشد.
  • 4)اگر شرایط بالا را نداشتید ، زمان آزمایش را به روز دیگری موکول کنید. 
  • 5) در شب قبل از آزمایش لباس گشاد و راحت بپوشند و از پوشیدن لباس های تنگ خصوصا درناحیه سینه و پستان ها اجتناب گردد.


● داروهای موثر بر میزان پرولاکتین 

داروهایی مانند استروژن، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، خواب آورها، آمفتامین ها، داروهای فشار خون بالا (رزرپین، وراپامیل، متیل دوپا) و برخی از داروهایی که برای درمان ریفلاکس معده (سایمتیدین) استفاده می شوند، باعث افزایش پرولاکتین می شوند.

گیاهانی مثل شنبلیله، تخم رازیانه و شبدر قرمز نیز باعث افزایش پرولاکتین می شوند.

 داروهایی مانند دوپامین، لوودوپا و مشتقات آلکالوئیدهای ارگو باعث كاهش پرولاكتین می شوند.


مقادیر نرمال پرولاکتین خون (بر حسب ng/ml ) : 

  • در مردان بالای 19 سال: 2 تا 24
  • در زنان بالای 19 سال:  4 تا 30   
  • زنان حامله:  20 تا 400

اگر واحد mIU/l باشد : مقادیر بین ۶۰۰-۳۰ طبیعی است.

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 668 تاريخ : جمعه 9 بهمن 1394 ساعت: 0:35

 درد پستان ها نشانه ی چيست؟

  70 در صد خانم ها در طول زندگی خود درد پستان را تجربه می کنند .
  درد پستان ها  يا "ماستالژيا " مشکل شايعی بين خانم هاست. به طوری که از هر 10 خانم 7 نفر در طول زندگی آن را تجربه می کنند. در واقع در حدود 10 درصد از زنان درد متوسط تا شديد سينه را در حدود 5 روز از ماه تجربه می کنند و در برخی موارد در سرتاسر دوران قاعدگی درد شديدی وجود دارد. 
«درد» زنگ خطر بسياری از بيماريها است و معمولاً به عنوان واکنش بدن نسبت به هر گونه بيماری در نظر گرفته می شود. در برخی موارد «درد» خود به عنوان يک بيماری باعث مراجعه بيمار به پزشک می شود. اما واقعيت اين است که درد در بسياری از موارد تنها يک نشانه از وجود اختلال در عملکرد اعضاء يا سلولهای بدن ميباشد .

درد پستانها در بارداری، درد پستانها قبل از پریود، درد پستانها در شیردهی

زنانی که يائسه شده اند نيز ممکن است دچار درد پستان ها شوند البته اين علائم بيشتر در زنان جوانتر و حوالی يائسگی رخ می دهند. اگر درد پستان شديد باشد، می تواند زندگی فرد و فعاليت روزانه را تحت تاثير قرار دهد. اينکه درد پستان به تنهايی،نشان دهنده ی سرطان پستان باشد اتفاق نادری است وتنها در 2 تا 7 درصد از زنان درد پستان ممکن است نشانه سرطان باشد.اما اگر شما درد غير قابل توجهی داريد که زندگی شما را مختل کرده و يا اگر به هر دليلی در مورد سرطان سينه نگران هستيد به پزشک مراجعه کنيد تا مشکل شما بررسی شود .
با توجه به شيوع بسيار بالای درد پستان ها در خانمها ، بهتر است این موضوع را مفصلا باز کنیم. درد پستان ها ممکن است باعث ايجاد اضطراب و کاهش کيفيت زندگی افراد زيادی در جامعه شود. اين موضوع باعث کاهش بازده کاری درصد قابل توجهی از زنان جامعه در عرصه های اجتماعی می شود. از طرفی وجود اين درد باعث اختلالات زيادی در مسايل جنسی افراد می شود. اين موضوع در کنار افزايش اضطراب ناشی از بيماری حالتی را پديد می آورد که نتيجه آن به صورت مستقيم يا غير مستقيم بسياری از افراد جامعه را تحت تاثير قرار می دهد.

علت درد پستان چيست؟

تغییرات هورمونی عامل درد پستان ها

  درد پستان ها اگر به صورت دوره ای باشد و با قاعدگی ارتباط داشته باشد (مثلا فقط یک هفته مانده به پریود) احتمالا با هورمونهای جنسی مرتبط است. اين نوع درد با بارداری يا يائسه شدن فرد ، کمترمی شود. این مساله  نشان می دهد که احتمالا هورمونها در اين مورد نقش دارند. به هر حال مطالعات تا کنون نتوانسته اند اختلال هورمونی خاصی را شناسايی کنند که عامل قطعی ايجاد درد دوره ای پستان ها باشد .

شايعترين علت درد پستان ها در سنين قبل از سنين يائسگی، واکنش نسبت به تغييرات هورمونی است. اين حالت باعث بروز دردهای دوره ای در ارتباط با عادت ماهيانه می شود. ممکن است همراه با اين دردها اختلالات و بی نظمی های قاعدگی نيز ديده شوند. دردهای دوره ای اغلب قبل از شروع هردوره عادت ماهيانه ايجاد می شوند و با شروع خونريزی يا در اوايل عادت ماهيانه، تخفيف می يابند. اين دردها معمولاً خفيف هستند و بصورت درد و حساسيت همراه با سنگينی پستان حس می شوند، اغلب نيمه خارجی پستانها را درگير می کنند و با گذشت زمان بهبود می يابند. شدت اين درد ثابت نيست و در دوره های مختلف، متفاوت است و حتی ممکن است تا چند سال ادامه پيدا کند. فعاليت فيزيکی می تواند باعث تشديد درد شود. درمان در مواردی انجام می شود که در فعاليتهای روزمره ايجاد اختلال کند.

 عوامل ساختاری عامل درد پستان ها

مشکلات آناتوميکی و ساختاری در پستان ها می تواند موجب ايجاد درد شود که در بيشتر موارد اين دردها غير دوره ای هستند.اختلالاتی مانند کيست ها،ضربه ها و آسيب ديدگيها و جراحيها ی قبلی می توانند موجب بروز درد شوند.علت اين نوع دردها معمولا خارج از بافت پستان است.مثلا ممکن است علت ايجاد درد،اختلالی درديواره ی قفسه سينه،عضلات، مفاصل،قلب و يا نواحی ديگر باشد که به علت انتشار درد به اين نحو احساس شود. کشيدگی عضلات سينه و آسيبهای مفصلی ، آرتروز گردن ، اسپاسم عضلانی نيز می توانند موجب چنين دردهايی شود .در این مقاله ، بیماریهای خوش خیم پستان توضیح داده شده اند.

داروها :

مصرف برخی داروهای هورمونی، داروهای درمان ناباروری و داروهای خوراکی جلوگيری از بارداری ممکن است با درد پستان مرتبط باشند. در اثر درمان با استروژن و پروژسترون ممکن است بافت پستان حساس و دردناک شود.ممکن است علت ايجاد درد پستان در خانمهای يائسه درمانهای هورمونی باشد. همچنين گزارشهای از درد پستان مرتبط با مصرف داروهای ضد افسردگی مانند داروهای مهار کننده بازجذب سروتونين مثل فلوکستين و سرترالين وجود دارد .پس اگر دچار درد پستان شده اید ، فکر کنید که آیا اخیرا داروی هورمونی استفاده کرده اید ؟ مثل قرص جلوگیری اورژانسی ...مثل آمپول تخمک گذاری ...و ...

 سايز پستان و ارتباط آن با درد پستان

زنانی که پستان های بزرگی دارند ممکن است دردهای غير دوره ای را تجربه کنند. اين نوع درد مکن است همراه با دردهای گردن، شانه و پشت باشد.  اگر عامل درد پستان ،  بزرگی آنها باشد جراحی برای کاهش اندازه پستان می تواند علام را تخفيف دهد.
 

  انواع درد پستان : دوره ای - غیردوره ای 

انواع درد پستان ها در خانم ها


ويژگی دردهای دوره ای پستان:

  •  بعد از يائسگی در صورت مصرف هورمون بروز می کنند.
  •  ممکن است به زير بغل و سطح داخلی بازوانتشار پيدا کنند. 
  • احساس ناراحتی مبهم،احساس سنگينی يا درد وجود دارد .
  • معمولا با تورم يا توده همراهی دارد .
  • معمولا درد دو طرفه است و و بيشتر در قسمتهای فوقانی خارجی پستان احساس می شود که به زير بغل تير می کشد . 
  • درد معمولا طی دو هفته نزديک به شروع قاعدگی شديدتر می شود و پس از آن تخفيف می يابد . 
  • معمولا زنانی که در سنين پيش از يائسگی هستند را در سنين 20 تا 30 سالگی د رگير می کند و همچنين زنانی که به حوالی يائسگی می رسند را در حوالی سن چهل سالگی تحت تاثير قرار می دهد.

  
ويژگی دردهای غير دوره ای پستان:

  •  به دوره ی قاعدگی ارتباطی ندارد
  •  درد به صورت فشارنده و يا سوزشی احساس می شود .
  • ممکن است درد پايدار يا متناوب باشد . 
  • معمولا يکطرفه است و ناحيه مشخصی را درگير می کند و ممکن است به بقيه ی نقاط پستان انتشار پيدا کند . 
  • معمولا زنان يائسه را تحت تاثير قرار می دهد و اکثر افراد در سنين 40 تا 50 سالگی قرار دارند.

  علل ايجاد دردهای غير دوره ای پستان:

  •  کيست های ساده
  •   ماستيت( دوران شيردهی يا غير دوران شيردهی)
  •   تغييرات هورمونی- تغييرات فيبروکيستيک
  •   دردهای عضلانی – استخوانی
  •   دردهای با منشا قلبی
  •   درد انتشاری گردن
  •   توده های خوش خيم يا بدخيم پستان
  •   ترس از سرطان

درد پستان م را چطور پیگیری کنم ؟

معاينه :
معاينه حضوری توسط پزشک یا ماما انجام می شود.بافت پستان و غده های لنفاوی بررسی می شوند .سابقه ی بيماريها و مصرف داروها بررسی می شوند و در صورتی که نياز باشد بررسی های بيشتری نيز ممکن است انجام شوند .
  
ماموگرافی : 
اگرتوده،کيست،بافت مشکوک يا غير طبيعی در بافت پستان يافت شود ممکن است پزشک به شما ماموگرافی را توصيه کند.ممکن است با معاينه ی طبيعی نيز پزشک ماموگرافی را توصيه کند چون احتمال دارد بافت غير طبيعی کوچک باشد و در معاينه مشخص نشود.اگرچه معمولا برای سنين بالای 40 سال اين روش توصيه می شود .
  
سونوگرافی : 
پزشک با توجه به نتيجه ی معاينات از بررسيهای تکميلی استفاده می کند.سونوگرافی بافت پستان معمولا برای افراد زير 40  مناسب تر است . چون زیر 40 سال توده ی چربی پستان زیاد است و دقت ماموگرفی را کاهش می دهد . اما سونوگرافی دقیق تر است .
  
بيوپسی : 
توده های مشکوک يا بافتهای غير طبيعی ممکن است نياز به نمونه برداری داشته ياشند.معمولا برای نمونه برداری به ميزان کمی از بافت نياز است که برای تشخيص به پاتولوژی فرستاده می شود .
  

پیگیری علت درد پستان ها در خانم ها

درمان درد پستان :

 با توجه به اينکه دردهای پستان به دو دسته دردهای دوره ای و غير دوره ای پستان تقسيم می شوند درمان آن نيز تا حدودی می تواند متفاوت باشد.
 آنچه در مورد دردهای دوره ای پستان حائز اهميت است تنظيم دوره های قاعدگی و وضعيت هورمونی بيمار است. در صورتی که شما مبتلا به درد پستان هستيد و دوره های عادت ماهيانه شما طبيعی و منظم است، چنانچه درد شديد نباشد دارو تجويز نمی شود، ولی اگر دچار دردهای شديد هستيد درمانهای دارويی از قبيل مسکنهای معمولی، آرامبخش ها، ويتامين E و داروهای هورمونی بنا به صلاحديد پزشک توصيه می شود. اگر چه مطالعات اخير مؤثر بودن ويتامين E را در پرده ای از ابهام فرو برده است. نکته حائز اهميت اينکه هر گونه درمان برای درد پستان لازم است پس از اطمينان از بدخيم نبودن علت درد صورت می گيرد ولذا تجويز هر گونه دارويی بايد به صلاحديد پزشک باشد.
  در مورد دردهای غير دوره های پستان اگر چه حصول اطمينان از بدخيم نبودن علت درد اهميت بيشتری دارد ولی با توجه به اينکه اين نوع درد می تواند همراهی بيشتری با بيماريهای خوش خيم پستان داشته باشد اقدامات تشخيصی بيشتر توصيه می شوند. چنانچه کيست يا توده پستان يا بيماريهايی با منشا غير از پستان باعث ايجاد اين درد شده باشند، لازم است که درمان آن بيماری به صورت اختصاصی صورت گيرد.
  اما در بسياری از موارد نيز علت مشخص برای بروز درد يافت نمی شود و لذا چنانچه بيمار از اينکه بيماری سرطانی ندارد مطمئن شود، در بسياری از موارد درد وی بهبود قابل ملاحظه ای پيدا می کند. چرا که اين نوع درد بيش از دردهای دوره ای در اثر اضطراب و ترس از سرطان بروز پيدا می کند. 
برای درمان بايد علت زمينه ای ايجاد کننده برطرف شود.پوشيدن لباس زير مناسبی که به بافتها فشار وارد نکند و حمايت کافی از بافت پستان ايجاد کند و تغيير روش جلوگيری از بارداری ايده ی مناسبی است.
 

توصيه های غذايی و دستورات لازم برای کاهش درد پستان :
 

  توصيه های زير می تواند در کاهش درد پستان مفيد باشد:
  استفاده از کرست در درد پستان منعی ندارد ولی بايد توجه داشت که حتی المقدور از کرستهايی که باعث فشار زياد بر نسج پستان می شوند و يا از طرف ديگر کاملاً گشاد هستند بايد پرهيز کرد. تنگی اين لباس بايد به حدی باشد که فقط مانع از تکانهای اضافی عضو شود.
  خوردن غذاهای زير توصيه نمی شود:
  چای پر رنگ، قهوه، کاکائو، شکلات، آجيل، سوسيس، کالباس، خيار شور، ادويه جات، نوشابه گازدار، پنير و غذای پر چرب. لازم به ذکر است که در برخی بررسی های جديدتر تنها کاهش مصرف چربی مؤثر شناخته شده است.
  استفاده از ماهی حداقل هفته ای يکبار توصيه می شود.


توصیه غذایی برای کاهش درد پستان ها در خانم ها

مطالعات نشان داده است که رعايت رژيم غذايی 9 % خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد زنان ژاپنی بسيار کمتر از زنان آمريکايی کانسر پستان پيدا می کنند ولی وقتی اين زنان به آمريکا مهاجرت می کنند خطر ابتلا به سرطان پستان در آنها بالا می رود لذا سبک زندگی و محيط زيست در اين نوع کانسر موثر است . مطالعات نشان داده است زنانی که چربی های اشباع بيشتری می خورند حداقل دو برابر بيشتر به اين نوع سرطان مبتلا می شوند لذا مصرف گوشت چرب، فراوردهای گوشتی ( سوسيس و کالباس )، کيک و کره، روغن و گوشت خوک، پنير ( مخصوصاً پنير خامه ای )، بستنی، محصولات شوکولاتی، بيسکويت، کيک و شيرينی ) را کاهش دهيد. بسياری از چربی ها سبب افزايش سطح استروژن در بدن می شود که استروژن بالا خطر ابتلا به سرطان پستان را افزايش می دهد در تحقيقات انجام شده روغن های اشباع نشده مانند ( کانولا، زيتون و اسيد های چرب امگا 3 که در ساردين و ماهی آزاد وجود دارد سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان سينه می شود از خوردن روغن های جامد و اسنک های چرب خوداری کنيد. فيبرها ( برنج سبوسدار، غلات، انواع لوبيا، ميوه و سبزيجات ) در کاهش سطح استروژن موثر است .

منبع : پژوهشکده سرطان پستان

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 244 تاريخ : جمعه 9 بهمن 1394 ساعت: 0:35

6 نکته مهم برای مادران شیرده

نگرانی های یک مادر ، با زایمان پایان نمی پذیرد!
معمولا پس از زایمان شکایات مادران مبنی بر "کم بودن شیر " و یا " همیشه گرسنه بودن نوزاد " شروع می شود ! در این مقاله سعی کردم چند نکته مهم رو براتون یادآوری کنم :
1.  بیشتر مامانا  ، فکر می‌کنند که بی قراری وگریه کودک شان به دلیل گرسنگی است ! در حالی که بیشتر کودکان در هفته های اول بی قرار هستند. و علت گریه نوزاد هم بیقراری و یا دل درد (کولیت) هستش . نوزادی که گرسنه ست انرژی چندانی برای گریه های قوی و پرقدرت نداره !

کم بودن شیر مادر - علت گرسنگی نوزاد


2.  نوزادان نیازمند آرامش و تماس نزدیک با مادرشان هستند .آنها این نیاز رو با مکیدن پستان تامین می کنند. اکثرنوزادان  هر 2_3 ساعت یکبار مایل به شیر خوردن هستند. اما گاهی این فاصله کمتر میشود، یا طول مدت شیرخوردن نوزاد افزایش پیدا میکنه . پس همیشه این دلیل بر کافی نبودن شیر مادر یا گرسنه بودن نوزاد نیست !


3.    معمولا در پایان روز میزان شیر مادر اندکی کمتر می شود که این مسئله طبیعی است، همچنین وقتی مادر خیلی خسته است ممکن است احساس کند مقدار شیرش کمتر شده است.این نشانه ناکافی بودن شیر مادر نیست .بلکه  با استراحت وخوردن مایعات بیشتر جبران می شود. 


4.     با دوشیدن شیر با دست ، انتظار خروج شیر آنچنان نداشته باشید. در زمان دوشیدن شیر با دست،  مادران تصور می‌کنند شیر شان کم است ! در حالی که مقدار شیری که از طریق دوشیدن پستان ها جمع آوری می شود با مقدار شیری که شیرخوار با مکیدن دریافت می کند، متفاوت است.


5.    سایز پستان مادر ، ارتباطی به میزان شیر ندارد. تنها تفاوت پستانهای کوچک با پستانهای بزرگ ، در میزان چربی آن است .

نشانه های کافی بودن شیر مادر

6.    نشانه های کافی بودن شیر مادر شامل :

  • -     افزایش وزن شیرخوار بر اساس منحنی رشد ( اینجا میتونید نمودار رشد نوزادتون رو بطور مجازی رسم کنید) 
  • -    حدود 6_8 بار دفع ادرار در 24 ساعت(در نوزادان شیرمادر خوار). 
  • -     2_5 بار دفع مدفوع در 24 ساعت در روزهای اول تولد (البته با افزایش سن نوزاد، تعداد دفع مدفوع به روزی یکبار یا حتی 3_4 روز یکبار کاهش می یابد). 
  • -     هوشیاری، شادابی پوست و سلامت ظاهری و سیرتکاملی نرمال ، از نشانه های کافی بودن شیر مادر است.

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 326 تاريخ : سه شنبه 6 بهمن 1394 ساعت: 20:42

پرولاکتین چیست 

پرولاکتین ( Prolactin ) هورمونی است که از هیپوفیز(غده ای در مغز) ترشح می شود. هورمون پرولاکتین در طی دوران حاملگی و شیردهی افزایش می یابد. پرولاکتین به طور طبیعی در مقادیر کم در مردان و در زنان غیر باردار وجود دارد. نقش اصلی پرولاکتین، در روند شیردهی (تولید شیر پستان) است.میزان پرولاکتین معمولا در طول بارداری و درست پس از زایمان بالا است. در طی حاملگی، هورمونهای پرولاکتین، استروژن و پروژسترون، توسعه شیر پستان را تحریک می كنند. پس از زایمان، پرولاکتین به شروع و حفظ شیر پستان کمک می کند.

هورمون پرولاکتین چیست؟


آزمایش پرولاکتین

آزمایش  پرولاکتین یا آزمایش PRL  برای تعیین سطح پرولاکتین خون انجام می شود؛ این آزمایش در کسانی انجام می شود که  مشکوک به بالا بودن پرولاکتین باشند . یعنی خروج شیر از سینه (گالاکتوره )  ، تاخیر در پریود ، اختلالات بینایی و ...داشته باشد.

هم چنین از این آزمایش برای تشخیص ناباروری و ناتوانی جنسی در مردان، تشخیص ناباروری در زنان، تشخیص تومور تولید کننده پرولاکتین (پرولاكتینوما) و... درخواست می شود . 
 

اثرات  افزایش پرولاکتین در زنان :

  • - اختلالات تخمک گذاری
  • - قطع یا نامنظمی دوره های قاعدگی 
  • - ترشح شیر از پستان ها در زمانی كه در دوران بارداری یا شیردهی نیستند

اثرات افزایش پرولاکتین در زنان

اثرات افزایش پرولاکتین در مردان : 

  • - اختلالات عملكرد جنسی
  • - كاهش موهای بدن و توده عضلانی
  • - تاخیر در بلوغ و بروز صفات ثانویه جنسی

البته فردی كه دارای یك تومور پرولاكتینومای بزرگ باشد ممكن است دچار سردرد و اختلالات بینایی شود. این بدان علّت است كه عصب بینایی در نزدیكی غده هیپوفیز قرار دارد و ممكن است در اثر تومورهای بزرگ آسیب ببیند.

انواع هیپرپرولاکتینمی (افزایش پرولاکتین ) 

هیپرپرولاكتینمی ناشی از پرولاكتینوما
پرولاکتینوما یک تومور داخل هیپوفیز است که باعث افزایش پرولاکتین می شود. قدم اول در درمان این تومور تجویز داروهایی است كه تولید پرولاكتین را كاهش داده و تومور را كوچك می كنند. دارویی كه اغلب استفاده می شود كابرگولین (داستینکس) و بروموكریپتین هستند.
کابرگولین در دوزهای بالا و در مصرف دراز مدت باعث اشکالات دریچه های قلب می شود اما دوزهایی از دارو که جهت باردار شدن استفاده می شوند، چنین عارضه ای ایجاد نمی کنند.
بروموکریپتین و کابرگولین را دردوران بارداری نیز می توا استفاده کرد.  عوارض جانبی احتمالی می تواند سبک سری، تهوع و سر درد باشد.برای کاهش این عوارض ، 2 راه داریم : 

دارو را از دوز خیلی کم شروع کنیم و بتدریج اضافه کنیم.

یا بروموکریپتین را بصورت شیاف واژینال استفاده کنیم. .
 

بروموکریپتین را بصورت شیاف واژینال استفاده کنیمکابرگولین در دوزهای بالا و در مصرف دراز مدت باعث اشکالات دریچه های قلب می شود
 

به این علّت كه تومور ممكن است مجدداً رشد كند، پس از قطع درمان نیز شما باید برای معاینه و بررسی های لازم به پزشك خود مراجعه كنید. فواصل این پی گیری ها را پزشك به شما خواهد گفت.
در بعضی از بیماران، مصرف دارو سطح هورمون را پایین نمی آورد و یا تومور را كوچك نمی كند. در این حالت ممكن است لازم باشد مقدار بیشتری دارو مصرف كنید. در صورتی كه باز هم دارو مؤثر نبود و یا شما دچار عوارض جانبی استفاده از دارو شُدید، ممكن است لازم باشد برای برداشتن تومور عمل جراحی صورت بگیرد. 
احتمال اینكه عمل جراحی و داروها مؤثر نباشند خیلی كم است. در این موارد پرتودرمانی می تواند گزینه ای مناسب برای كوچك كردن تومور باشد. 

هیپرپرولاكتینمی ناشی از مصرف داروها 

در صورتی كه پزشك شما فكر كند دارویی كه شما در حال مصرف آن هستید باعث افزایش پرولاكتین شده است، ممكن است به شما بگوید كه دارو را حداقل به مدت سه روز قطع كنید.(داروهای خود را بدون این كه پزشك به شما بگوید قطع نكنید). 
پس از طی شدن دوره قطع دارو پزشك مجدداً دستور انجام آزمایش خون برای اندازه گیری سطح پرولاكتین را خواهد داد تا بررسی كند سطح هورمون به میزان طبیعی برگشته است یا خیر. داروهای موثر بر پرولاکتین را در قسمت بعدی مقاله توضیح داده ام. 

هیپرپرولاكتینمی ناشی از هیپوتیروییدی 

هنگامی كه كم كاری تیرویید باعث بروز هیپرپرولاكتینمی شود، فرد باید تحت درمان با هورمون های تیروییدی  قرار گیرد. معمولاً این درمان باید تا آخر عمر ادامه پیدا كند.

هیپرپرولاكتینمی ایدیوپاتیك (بی علّت)

گاهی پزشكان نمی‌توانند علّتی برای هیپرپرولاكتینمی پیدا كنند. به این حالت ایدیوپاتیك (Idiopathic) گفته می شود. در بعضی از بیماران با هیپرپرولاكتینمی ایدیوپاتیك سطح پرولاكتین با گذشت زمان خود به خود طبیعی می شود. در صورتی كه این اتفاق در طی چند ماه رُخ ندهد بیماران علامت دار تحت درمان با داروهای كابرگولین و یا بروموكریپتین قرار خواهند گرفت.

 افزایش پرولاکتین

● افزایش پرولاکتین در موارد زیر رخ می دهد : 
دوران بارداری و پس از زایمان -  وجود  پرولاکتینوما در هیپوفیز -  بیماری های هیپوتالاموسی - کم کاری تیروئید -   سندرم تخمدان پلی کیستیک و ..

البته  ،استرس  ،  بیماری ، تحریک نوک پستان ها و تحریکات جنسی ، تروما (آسیبهایی مثل تصادف)  و حتی ترس از آزمایش خون ممکن است  باعث افزایش خفیف پرولاکتین شوند.


● آزمایشهای هورمونی که معمولا همراه با پرولاکتین درخواست می شوند : 

FSH, LH, Testosterone, DHEAS, Estrogen, Progesterone

به ترتیب : پروژسترون - استروژن - د هیدرو اپی اندسترون سولفات - تستوسترون - ال اچ - اف اس اچ


شرایط  آزمایش پرولاکتین :

  • 1)زمان مناسب جهت نمونه گیری برای آزمایش , صبح هنگام و حداقل 2 ساعت بعد از بیدار شدن میباشد.
  • 2)توصیه می شود قبل از نمونه گیری از پیاده روی , ورزش  و هر نوع فعالیت بدنی  اجتناب شود.
  • 3)حداقل طی 12 ساعت اخیر تماس جنسی یا نزدیکی و تحریک سینه انجام نشده باشد.
  • 4)اگر شرایط بالا را نداشتید ، زمان آزمایش را به روز دیگری موکول کنید. 
  • 5) در شب قبل از آزمایش لباس گشاد و راحت بپوشند و از پوشیدن لباس های تنگ خصوصا درناحیه سینه و پستان ها اجتناب گردد.


● داروهای موثر بر میزان پرولاکتین 

داروهایی مانند استروژن، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، خواب آورها، آمفتامین ها، داروهای فشار خون بالا (رزرپین، وراپامیل، متیل دوپا) و برخی از داروهایی که برای درمان ریفلاکس معده (سایمتیدین) استفاده می شوند، باعث افزایش پرولاکتین می شوند.

گیاهانی مثل شنبلیله، تخم رازیانه و شبدر قرمز نیز باعث افزایش پرولاکتین می شوند.

 داروهایی مانند دوپامین، لوودوپا و مشتقات آلکالوئیدهای ارگو باعث كاهش پرولاكتین می شوند.


مقادیر نرمال پرولاکتین خون (بر حسب ng/ml ) : 

  • در مردان بالای 19 سال: 2 تا 24
  • در زنان بالای 19 سال:  4 تا 30   
  • زنان حامله:  20 تا 400

اگر واحد mIU/l باشد : مقادیر بین ۶۰۰-۳۰ طبیعی است.

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 355 تاريخ : سه شنبه 6 بهمن 1394 ساعت: 20:42

 درد پستان ها نشانه ی چيست؟

  70 در صد خانم ها در طول زندگی خود درد پستان را تجربه می کنند .
  درد پستان ها  يا "ماستالژيا " مشکل شايعی بين خانم هاست. به طوری که از هر 10 خانم 7 نفر در طول زندگی آن را تجربه می کنند. در واقع در حدود 10 درصد از زنان درد متوسط تا شديد سينه را در حدود 5 روز از ماه تجربه می کنند و در برخی موارد در سرتاسر دوران قاعدگی درد شديدی وجود دارد. 
«درد» زنگ خطر بسياری از بيماريها است و معمولاً به عنوان واکنش بدن نسبت به هر گونه بيماری در نظر گرفته می شود. در برخی موارد «درد» خود به عنوان يک بيماری باعث مراجعه بيمار به پزشک می شود. اما واقعيت اين است که درد در بسياری از موارد تنها يک نشانه از وجود اختلال در عملکرد اعضاء يا سلولهای بدن ميباشد .

درد پستانها در بارداری، درد پستانها قبل از پریود، درد پستانها در شیردهی

زنانی که يائسه شده اند نيز ممکن است دچار درد پستان ها شوند البته اين علائم بيشتر در زنان جوانتر و حوالی يائسگی رخ می دهند. اگر درد پستان شديد باشد، می تواند زندگی فرد و فعاليت روزانه را تحت تاثير قرار دهد. اينکه درد پستان به تنهايی،نشان دهنده ی سرطان پستان باشد اتفاق نادری است وتنها در 2 تا 7 درصد از زنان درد پستان ممکن است نشانه سرطان باشد.اما اگر شما درد غير قابل توجهی داريد که زندگی شما را مختل کرده و يا اگر به هر دليلی در مورد سرطان سينه نگران هستيد به پزشک مراجعه کنيد تا مشکل شما بررسی شود .
با توجه به شيوع بسيار بالای درد پستان ها در خانمها ، بهتر است این موضوع را مفصلا باز کنیم. درد پستان ها ممکن است باعث ايجاد اضطراب و کاهش کيفيت زندگی افراد زيادی در جامعه شود. اين موضوع باعث کاهش بازده کاری درصد قابل توجهی از زنان جامعه در عرصه های اجتماعی می شود. از طرفی وجود اين درد باعث اختلالات زيادی در مسايل جنسی افراد می شود. اين موضوع در کنار افزايش اضطراب ناشی از بيماری حالتی را پديد می آورد که نتيجه آن به صورت مستقيم يا غير مستقيم بسياری از افراد جامعه را تحت تاثير قرار می دهد.

علت درد پستان چيست؟

تغییرات هورمونی عامل درد پستان ها

  درد پستان ها اگر به صورت دوره ای باشد و با قاعدگی ارتباط داشته باشد (مثلا فقط یک هفته مانده به پریود) احتمالا با هورمونهای جنسی مرتبط است. اين نوع درد با بارداری يا يائسه شدن فرد ، کمترمی شود. این مساله  نشان می دهد که احتمالا هورمونها در اين مورد نقش دارند. به هر حال مطالعات تا کنون نتوانسته اند اختلال هورمونی خاصی را شناسايی کنند که عامل قطعی ايجاد درد دوره ای پستان ها باشد .

شايعترين علت درد پستان ها در سنين قبل از سنين يائسگی، واکنش نسبت به تغييرات هورمونی است. اين حالت باعث بروز دردهای دوره ای در ارتباط با عادت ماهيانه می شود. ممکن است همراه با اين دردها اختلالات و بی نظمی های قاعدگی نيز ديده شوند. دردهای دوره ای اغلب قبل از شروع هردوره عادت ماهيانه ايجاد می شوند و با شروع خونريزی يا در اوايل عادت ماهيانه، تخفيف می يابند. اين دردها معمولاً خفيف هستند و بصورت درد و حساسيت همراه با سنگينی پستان حس می شوند، اغلب نيمه خارجی پستانها را درگير می کنند و با گذشت زمان بهبود می يابند. شدت اين درد ثابت نيست و در دوره های مختلف، متفاوت است و حتی ممکن است تا چند سال ادامه پيدا کند. فعاليت فيزيکی می تواند باعث تشديد درد شود. درمان در مواردی انجام می شود که در فعاليتهای روزمره ايجاد اختلال کند.

 عوامل ساختاری عامل درد پستان ها

مشکلات آناتوميکی و ساختاری در پستان ها می تواند موجب ايجاد درد شود که در بيشتر موارد اين دردها غير دوره ای هستند.اختلالاتی مانند کيست ها،ضربه ها و آسيب ديدگيها و جراحيها ی قبلی می توانند موجب بروز درد شوند.علت اين نوع دردها معمولا خارج از بافت پستان است.مثلا ممکن است علت ايجاد درد،اختلالی درديواره ی قفسه سينه،عضلات، مفاصل،قلب و يا نواحی ديگر باشد که به علت انتشار درد به اين نحو احساس شود. کشيدگی عضلات سينه و آسيبهای مفصلی ، آرتروز گردن ، اسپاسم عضلانی نيز می توانند موجب چنين دردهايی شود .در این مقاله ، بیماریهای خوش خیم پستان توضیح داده شده اند.

داروها :

مصرف برخی داروهای هورمونی، داروهای درمان ناباروری و داروهای خوراکی جلوگيری از بارداری ممکن است با درد پستان مرتبط باشند. در اثر درمان با استروژن و پروژسترون ممکن است بافت پستان حساس و دردناک شود.ممکن است علت ايجاد درد پستان در خانمهای يائسه درمانهای هورمونی باشد. همچنين گزارشهای از درد پستان مرتبط با مصرف داروهای ضد افسردگی مانند داروهای مهار کننده بازجذب سروتونين مثل فلوکستين و سرترالين وجود دارد .پس اگر دچار درد پستان شده اید ، فکر کنید که آیا اخیرا داروی هورمونی استفاده کرده اید ؟ مثل قرص جلوگیری اورژانسی ...مثل آمپول تخمک گذاری ...و ...

 سايز پستان و ارتباط آن با درد پستان

زنانی که پستان های بزرگی دارند ممکن است دردهای غير دوره ای را تجربه کنند. اين نوع درد مکن است همراه با دردهای گردن، شانه و پشت باشد.  اگر عامل درد پستان ،  بزرگی آنها باشد جراحی برای کاهش اندازه پستان می تواند علام را تخفيف دهد.
 

  انواع درد پستان : دوره ای - غیردوره ای 

انواع درد پستان ها در خانم ها


ويژگی دردهای دوره ای پستان:

  •  بعد از يائسگی در صورت مصرف هورمون بروز می کنند.
  •  ممکن است به زير بغل و سطح داخلی بازوانتشار پيدا کنند. 
  • احساس ناراحتی مبهم،احساس سنگينی يا درد وجود دارد .
  • معمولا با تورم يا توده همراهی دارد .
  • معمولا درد دو طرفه است و و بيشتر در قسمتهای فوقانی خارجی پستان احساس می شود که به زير بغل تير می کشد . 
  • درد معمولا طی دو هفته نزديک به شروع قاعدگی شديدتر می شود و پس از آن تخفيف می يابد . 
  • معمولا زنانی که در سنين پيش از يائسگی هستند را در سنين 20 تا 30 سالگی د رگير می کند و همچنين زنانی که به حوالی يائسگی می رسند را در حوالی سن چهل سالگی تحت تاثير قرار می دهد.

  
ويژگی دردهای غير دوره ای پستان:

  •  به دوره ی قاعدگی ارتباطی ندارد
  •  درد به صورت فشارنده و يا سوزشی احساس می شود .
  • ممکن است درد پايدار يا متناوب باشد . 
  • معمولا يکطرفه است و ناحيه مشخصی را درگير می کند و ممکن است به بقيه ی نقاط پستان انتشار پيدا کند . 
  • معمولا زنان يائسه را تحت تاثير قرار می دهد و اکثر افراد در سنين 40 تا 50 سالگی قرار دارند.

  علل ايجاد دردهای غير دوره ای پستان:

  •  کيست های ساده
  •   ماستيت( دوران شيردهی يا غير دوران شيردهی)
  •   تغييرات هورمونی- تغييرات فيبروکيستيک
  •   دردهای عضلانی – استخوانی
  •   دردهای با منشا قلبی
  •   درد انتشاری گردن
  •   توده های خوش خيم يا بدخيم پستان
  •   ترس از سرطان

درد پستان م را چطور پیگیری کنم ؟

معاينه :
معاينه حضوری توسط پزشک یا ماما انجام می شود.بافت پستان و غده های لنفاوی بررسی می شوند .سابقه ی بيماريها و مصرف داروها بررسی می شوند و در صورتی که نياز باشد بررسی های بيشتری نيز ممکن است انجام شوند .
  
ماموگرافی : 
اگرتوده،کيست،بافت مشکوک يا غير طبيعی در بافت پستان يافت شود ممکن است پزشک به شما ماموگرافی را توصيه کند.ممکن است با معاينه ی طبيعی نيز پزشک ماموگرافی را توصيه کند چون احتمال دارد بافت غير طبيعی کوچک باشد و در معاينه مشخص نشود.اگرچه معمولا برای سنين بالای 40 سال اين روش توصيه می شود .
  
سونوگرافی : 
پزشک با توجه به نتيجه ی معاينات از بررسيهای تکميلی استفاده می کند.سونوگرافی بافت پستان معمولا برای افراد زير 40  مناسب تر است . چون زیر 40 سال توده ی چربی پستان زیاد است و دقت ماموگرفی را کاهش می دهد . اما سونوگرافی دقیق تر است .
  
بيوپسی : 
توده های مشکوک يا بافتهای غير طبيعی ممکن است نياز به نمونه برداری داشته ياشند.معمولا برای نمونه برداری به ميزان کمی از بافت نياز است که برای تشخيص به پاتولوژی فرستاده می شود .
  

پیگیری علت درد پستان ها در خانم ها

درمان درد پستان :

 با توجه به اينکه دردهای پستان به دو دسته دردهای دوره ای و غير دوره ای پستان تقسيم می شوند درمان آن نيز تا حدودی می تواند متفاوت باشد.
 آنچه در مورد دردهای دوره ای پستان حائز اهميت است تنظيم دوره های قاعدگی و وضعيت هورمونی بيمار است. در صورتی که شما مبتلا به درد پستان هستيد و دوره های عادت ماهيانه شما طبيعی و منظم است، چنانچه درد شديد نباشد دارو تجويز نمی شود، ولی اگر دچار دردهای شديد هستيد درمانهای دارويی از قبيل مسکنهای معمولی، آرامبخش ها، ويتامين E و داروهای هورمونی بنا به صلاحديد پزشک توصيه می شود. اگر چه مطالعات اخير مؤثر بودن ويتامين E را در پرده ای از ابهام فرو برده است. نکته حائز اهميت اينکه هر گونه درمان برای درد پستان لازم است پس از اطمينان از بدخيم نبودن علت درد صورت می گيرد ولذا تجويز هر گونه دارويی بايد به صلاحديد پزشک باشد.
  در مورد دردهای غير دوره های پستان اگر چه حصول اطمينان از بدخيم نبودن علت درد اهميت بيشتری دارد ولی با توجه به اينکه اين نوع درد می تواند همراهی بيشتری با بيماريهای خوش خيم پستان داشته باشد اقدامات تشخيصی بيشتر توصيه می شوند. چنانچه کيست يا توده پستان يا بيماريهايی با منشا غير از پستان باعث ايجاد اين درد شده باشند، لازم است که درمان آن بيماری به صورت اختصاصی صورت گيرد.
  اما در بسياری از موارد نيز علت مشخص برای بروز درد يافت نمی شود و لذا چنانچه بيمار از اينکه بيماری سرطانی ندارد مطمئن شود، در بسياری از موارد درد وی بهبود قابل ملاحظه ای پيدا می کند. چرا که اين نوع درد بيش از دردهای دوره ای در اثر اضطراب و ترس از سرطان بروز پيدا می کند. 
برای درمان بايد علت زمينه ای ايجاد کننده برطرف شود.پوشيدن لباس زير مناسبی که به بافتها فشار وارد نکند و حمايت کافی از بافت پستان ايجاد کند و تغيير روش جلوگيری از بارداری ايده ی مناسبی است.
 

توصيه های غذايی و دستورات لازم برای کاهش درد پستان :
 

  توصيه های زير می تواند در کاهش درد پستان مفيد باشد:
  استفاده از کرست در درد پستان منعی ندارد ولی بايد توجه داشت که حتی المقدور از کرستهايی که باعث فشار زياد بر نسج پستان می شوند و يا از طرف ديگر کاملاً گشاد هستند بايد پرهيز کرد. تنگی اين لباس بايد به حدی باشد که فقط مانع از تکانهای اضافی عضو شود.
  خوردن غذاهای زير توصيه نمی شود:
  چای پر رنگ، قهوه، کاکائو، شکلات، آجيل، سوسيس، کالباس، خيار شور، ادويه جات، نوشابه گازدار، پنير و غذای پر چرب. لازم به ذکر است که در برخی بررسی های جديدتر تنها کاهش مصرف چربی مؤثر شناخته شده است.
  استفاده از ماهی حداقل هفته ای يکبار توصيه می شود.


توصیه غذایی برای کاهش درد پستان ها در خانم ها

مطالعات نشان داده است که رعايت رژيم غذايی 9 % خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد زنان ژاپنی بسيار کمتر از زنان آمريکايی کانسر پستان پيدا می کنند ولی وقتی اين زنان به آمريکا مهاجرت می کنند خطر ابتلا به سرطان پستان در آنها بالا می رود لذا سبک زندگی و محيط زيست در اين نوع کانسر موثر است . مطالعات نشان داده است زنانی که چربی های اشباع بيشتری می خورند حداقل دو برابر بيشتر به اين نوع سرطان مبتلا می شوند لذا مصرف گوشت چرب، فراوردهای گوشتی ( سوسيس و کالباس )، کيک و کره، روغن و گوشت خوک، پنير ( مخصوصاً پنير خامه ای )، بستنی، محصولات شوکولاتی، بيسکويت، کيک و شيرينی ) را کاهش دهيد. بسياری از چربی ها سبب افزايش سطح استروژن در بدن می شود که استروژن بالا خطر ابتلا به سرطان پستان را افزايش می دهد در تحقيقات انجام شده روغن های اشباع نشده مانند ( کانولا، زيتون و اسيد های چرب امگا 3 که در ساردين و ماهی آزاد وجود دارد سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان سينه می شود از خوردن روغن های جامد و اسنک های چرب خوداری کنيد. فيبرها ( برنج سبوسدار، غلات، انواع لوبيا، ميوه و سبزيجات ) در کاهش سطح استروژن موثر است .

منبع : پژوهشکده سرطان پستان

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 272 تاريخ : سه شنبه 6 بهمن 1394 ساعت: 20:42

 دردپستان ها نشانه ی چيست؟


  70 در صد خانم ها در طول زندگی خود درد پستان را تجربه می کنند .
  درد پستان يا "ماستالژيا " مشکل شايعی بين خانم هاست.به طوری که از هر 10 خانم 7 نفر در طول زندگی آن را تجربه می کنند.در واقع در حدود 10 درصد از زنان درد متوسط تا شديد سينه را در حدود 5 روز از ماه تجربه می کنند و در برخی موارد در سرتاسر دوران قاعدگی درد شديدی وجود دارد . 
«درد» زنگ خطر بسياری از بيماريها است و معمولاً به عنوان واکنش بدن نسبت به هر گونه بيماری در نظر گرفته می شود. در برخی موارد «درد» خود به عنوان يک بيماری باعث مراجعه بيمار به پزشک می شود. اما واقعيت اين است که درد در بسياری از موارد تنها يک نشانه از وجود اختلال در عملکرد اعضاءياسلولهای بدن ميباشد 

زنانی که يائسه شده اند نيز ممکن است دچار دردپستان شوند البته اين علائم بيشتر در زنان جوانتر و حوالی يائسگی رخ می دهند.اگر درد پستان شديد باشد،می تواند زندگی فرد و فعاليت روزانه را تحت تاثير قرار دهد. اينکه درد پستان به تنهايی،نشان دهنده ی سرطان پستان باشد اتفاق نادری است وتنها در 2 تا 7 درصد از زنان درد پستان ممکن است نشانه سرطان باشد.اما اگر شما درد غير قابل توجهی داريد که زندگی شما را مختل کرده و يا اگر به هر دليلی در مورد سرطان سينه نگران هستيد به پزشک مراجعه کنيد تا مشکل شما بررسی شود .


با توجه به شيوع بسيار بالای درد پستان در خانمها ، بهتر است این موضوع را مفصلا باز کنیم. درد پستان ممکن است باعث ايجاد اضطراب و کاهش کيفيت زندگی افراد زيادی در جامعه شود. اين موضوع باعث کاهش بازده کاری درصد قابل توجهی از زنان جامعه در عرصه های اجتماعی می شود. از طرفی وجود اين درد باعث اختلالات زيادی در مسايل جنسی افراد می شود. اين موضوع در کنار افزايش اضطراب ناشی از بيماری حالتی را پديد می آورد که نتيجه آن به صورت مستقيم يا غير مستقيم بسياری از افراد جامعه را تحت تاثير قرار می دهد.


علت درد پستان چيست؟

تغییرات هورمونی 
  درد پستان اگر به صورت دوره ای باشد و با قاعدگی ارتباط داشته باشد (مثلا فقط یک هفته مانده به پریود) احتمالا با هورمونهای جنسی مرتبط است.اين نوع درد با بارداری يا يائسه شدن فرد  ، کمترمی شود. این مساله  نشان می دهد که احتمالا هورمونها در اين مورد نقش دارند. به هر حال مطالعات تا کنون نتوانسته اند اختلال هورمونی خاصی را شناسايی کنند که عامل قطعی ايجاد درد دوره ای پستان ها باشد .

شايعترين علت درد پستان در سنين قبل از سنين يائسگی، واکنش نسبت به تغييرات هورمونی است. اين حالت باعث بروز دردهای دوره ای در ارتباط با عادت ماهيانه می شود. ممکن است همراه با اين دردها اختلالات و بی نظمی های قاعدگی نيز ديده شوند. دردهای دوره ای اغلب قبل از شروع هردوره عادت ماهيانه ايجاد می شوند و با شروع خونريزی يا در اوايل عادت ماهيانه، تخفيف می يابند. اين دردها معمولاً خفيف هستند و بصورت درد و حساسيت همراه با سنگينی پستان حس می شوند، اغلب نيمه خارجی پستانها را درگير می کنند و با گذشت زمان بهبود می يابند. شدت اين درد ثابت نيست و در دوره های مختلف، متفاوت است و حتی ممکن است تا چند سال ادامه پيدا کند. فعاليت فيزيکی می تواند باعث تشديد درد شود. درمان در مواردی انجام می شود که در فعاليتهای روزمره ايجاد اختلال کند.

  عوامل ساختاری :
مشکلات آناتوميکی و ساختاری در پستان ها می تواند موجب ايجاد درد شود که در بيشتر موارد اين دردها غير دوره ای هستند.اختلالاتی مانند کيست ها،ضربه ها و آسيب ديدگيها و جراحيها ی قبلی می توانند موجب بروز درد شوند.علت اين نوع دردها معمولا خارج از بافت پستان است.مثلا ممکن است علت ايجاد درد،اختلالی درديواره ی قفسه سينه،عضلات، مفاصل،قلب و يا نواحی ديگر باشد که به علت انتشار درد به اين نحو احساس شود. کشيدگی عضلات سينه و آسيبهای مفصلی ، آرتروز گردن ، اسپاسم عضلانی نيز می توانند موجب چنين دردهايی شود .در این مقاله ، بیماریهای خوش خیم پستان توضیح داده شده اند.

  داروها :
مصرف برخی داروهای هورمونی،داروهای درمان ناباروری و داروهای خوراکی جلوگيری از بارداری ممکن است با درد سينه مرتبط باشند.در اثر درمان با استروژن و پروژسترون ممکن است بافت پستان حساس و دردناک شود.ممکن است علت ايجاد درد پستان در خانمهای يائسه درمانهای هورمونی باشد. همچنين گزارشهای از درد پستان مرتبط با مصرف داروهای ضد افسردگی مانند داروهای مهار کننده بازجذب سروتونين مثل فلوکستين و سرترالين وجود دارد .پس اگر دچار درد پستان شده اید ، فکر کنید که آیا اخیرا داروی هورمونی استفاده کرده اید ؟ مثل قرص جلوگیری اورژانسی ...مثل آمپول تخمک گذاری ...و ...

  سايز پستان :

زنانی که پستانهای بزرگی دارند ممکن است دردهای غير دوره ای را تجربه کنند.اين نوع درد مکن است همراه با دردهای گردن،شانه و پشت باشد .  اگر عامل درد پستان ،  بزرگی آنها باشد جراحی برای کاهش اندازه پستان می تواند علام را تخفيف دهد.
 


  انواع درد پستان : دوره ای - غیردوره ای 


ويژگی دردهای دوره ای :
  بعد از يائسگی در صورت مصرف هورمون بروز می کنند.
  ممکن است به زير بغل و سطح داخلی بازوانتشار پيدا کنند. 
احساس ناراحتی مبهم،احساس سنگينی يا درد وجود دارد .
معمولا با تورم يا توده همراهی دارد .
معمولا درد دو طرفه است و و بيشتر در قسمتهای فوقانی خارجی پستان احساس می شود که به زير بغل تير می کشد . 
درد معمولا طی دو هفته نزديک به شروع قاعدگی شديدتر می شود و پس از آن تخفيف می يابد . 
معمولا زنانی که در سنين پيش از يائسگی هستند را در سنين 20 تا 30 سالگی د رگير می کند و همچنين زنانی که به حوالی يائسگی می رسند را در حوالی سن چهل سالگی تحت تاثير قرار می دهد .
  
ويژگی دردهای غير دوره ای:
  به دوره ی قاعدگی ارتباطی ندارد
  درد به صورت فشارنده و يا سوزشی احساس می شود .
ممکن است درد پايدار يا متناوب باشد . 
معمولا يکطرفه است و ناحيه مشخصی را درگير می کند و ممکن است به بقيه ی نقاط پستان انتشار پيدا کند . 
معمولا زنان يائسه را تحت تاثير قرار می دهد و اکثر افراد در سنين 40 تا 50 سالگی قرار دارند .
  علل ايجاد دردهای غير دوره ای:
  کيست های ساده
  ماستيت( دوران شيردهی يا غير دوران شيردهی)
  تغييرات هورمونی- تغييرات فيبروکيستيک
  دردهای عضلانی – استخوانی
  دردهای با منشا قلبی
  درد انتشاری گردن
  توده های خوش خيم يا بدخيم پستان
  ترس از سرطان
  

درد پستان م را چطور پیگیری کنم ؟ 
  

معاينه :
معاينه حضوری توسط پزشک یا ماما انجام می شود.بافت پستان و غده های لنفاوی بررسی می شوند .سابقه ی بيماريها و مصرف داروها بررسی می شوند و در صورتی که نياز باشد بررسی های بيشتری نيز ممکن است انجام شوند .
  
ماموگرافی : 
اگرتوده،کيست،بافت مشکوک يا غير طبيعی در بافت پستان يافت شود ممکن است پزشک به شما ماموگرافی را توصيه کند.ممکن است با معاينه ی طبيعی نيز پزشک ماموگرافی را توصيه کند چون احتمال دارد بافت غير طبيعی کوچک باشد و در معاينه مشخص نشود.اگرچه معمولا برای سنين بالای 40 سال اين روش توصيه می شود .
  
سونوگرافی : 
پزشک با توجه به نتيجه ی معاينات از بررسيهای تکميلی استفاده می کند.سونوگرافی بافت پستان معمولا برای افراد زير 40  مناسب تر است . چون زیر 40 سال توده ی چربی پستان زیاد است و دقت ماموگرفی را کاهش می دهد . اما سونوگرافی دقیق تر است .
  
بيوپسی : 
توده های مشکوک يا بافتهای غير طبيعی ممکن است نياز به نمونه برداری داشته ياشند.معمولا برای نمونه برداری به ميزان کمی از بافت نياز است که برای تشخيص به پاتولوژی فرستاده می شود .
  

درمان درد پستان :


  با توجه به اينکه دردهای پستان به دو دسته دردهای دوره ای و غير دوره ای تقسيم می شوند درمان آن نيز تا حدودی می تواند متفاوت باشد.
  آنچه در مورد دوره های دوره ای پستان حائز اهميت است تنظيم دوره های قاعدگی و وضعيت هورمونی بيمار است. در صورتی که شما مبتلا به درد پستان هستيد و دوره های عادت ماهيانه شما طبيعی و منظم است، چنانچه درد شديد نباشد دارو تجويز نمی شود، ولی اگر دچار دردهای شديد هستيد درمانهای دارويی از قبيل مسکنهای معمولی، آرامبخش ها، ويتامين E و داروهای هورمونی بنا به صلاحديد پزشک توصيه می شود. اگر چه مطالعات اخير مؤثر بودن ويتامين E را در پرده ای از ابهام فرو برده است. نکته حائز اهميت اينکه هر گونه درمان برای درد پستان لازم است پس از اطمينان از بدخيم نبودن علت درد صورت می گيرد ولذا تجويز هر گونه دارويی بايد به صلاحديد پزشک باشد.
  در مورد دردهای غير دوره های پستان اگر چه حصول اطمينان از بدخيم نبودن علت درد اهميت بيشتری دارد ولی با توجه به اينکه اين نوع درد می تواند همراهی بيشتری با بيماريهای خوش خيم پستان داشته باشد اقدامات تشخيصی بيشتر توصيه می شوند. چنانچه کيست يا توده پستان يا بيماريهايی با منشا غير از پستان باعث ايجاد اين درد شده باشند، لازم است که درمان آن بيماری به صورت اختصاصی صورت گيرد.
  اما در بسياری از موارد نيز علت مشخص برای بروز درد يافت نمی شود و لذا چنانچه بيمار از اينکه بيماری سرطانی ندارد مطمئن شود، در بسياری از موارد درد وی بهبود قابل ملاحظه ای پيدا می کند. چرا که اين نوع درد بيش از دردهای دوره ای در اثر اضطراب و ترس از سرطان بروز پيدا می کند. 
برای درمان بايد علت زمينه ای ايجاد کننده برطرف شود.پوشيدن لباس زير مناسبی که به بافتها فشار وارد نکند و حمايت کافی از بافت پستان ايجاد کند و تغيير روش جلوگيری از بارداری ايده ی مناسبی است.
 

توصيه های غذايی و دستورات لازم :
 
  توصيه های زير می تواند در کاهش درد پستان مفيد باشد:
  استفاده از کرست در درد پستان منعی ندارد ولی بايد توجه داشت که حتی المقدور از کرستهايی که باعث فشار زياد بر نسج پستان می شوند و يا از طرف ديگر کاملاً گشاد هستند بايد پرهيز کرد. تنگی اين لباس بايد به حدی باشد که فقط مانع از تکانهای اضافی عضو شود.
  خوردن غذاهای زير توصيه نمی شود:
  چای پر رنگ، قهوه، کاکائو، شکلات، آجيل، سوسيس، کالباس، خيار شور، ادويه جات، نوشابه گازدار، پنير و غذای پر چرب. لازم به ذکر است که در برخی بررسی های جديدتر تنها کاهش مصرف چربی مؤثر شناخته شده است.
  استفاده از ماهی حداقل هفته ای يکبار توصيه می شود.


مطالعات نشان داده است که رعايت رژيم غذايی 9 % خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد زنان ژاپنی بسيار کمتر از زنان آمريکايی کانسر پستان پيدا می کنند ولی وقتی اين زنان به آمريکا مهاجرت می کنند خطر ابتلا به سرطان پستان در آنها بالا می رود لذا سبک زندگی و محيط زيست در اين نوع کانسر موثر است . مطالعات نشان داده است زنانی که چربی های اشباع بيشتری می خورند حداقل دو برابر بيشتر به اين نوع سرطان مبتلا می شوند لذا مصرف گوشت چرب، فراوردهای گوشتی ( سوسيس و کالباس )، کيک و کره، روغن و گوشت خوک، پنير ( مخصوصاً پنير خامه ای )، بستنی، محصولات شوکولاتی، بيسکويت، کيک و شيرينی ) را کاهش دهيد. بسياری از چربی ها سبب افزايش سطح استروژن در بدن می شود که استروژن بالا خطر ابتلا به سرطان پستان را افزايش می دهد در تحقيقات انجام شده روغن های اشباع نشده مانند ( کانولا، زيتون و اسيد های چرب امگا 3 که در ساردين و ماهی آزاد وجود دارد سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان سينه می شود از خوردن روغن های جامد و اسنک های چرب خوداری کنيد. فيبرها ( برنج سبوسدار، غلات، انواع لوبيا، ميوه و سبزيجات ) در کاهش سطح استروژن موثر است .

منبع : پژوهشکده سرطان پستان

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 433 تاريخ : دوشنبه 5 بهمن 1394 ساعت: 14:34

نگرانی های یک مادر ، با زایمان پایان نمی پذیرد !
معمولا پس از زایمان شکایات مادران مبنی بر "کم بودن شیر " و یا " همیشه گرسنه بودن نوزاد " شروع می شود ! در این مقاله سعی کردم چند نکته مهم رو براتون یادآوری کنم :


1.    بیشتر مامانا  ، فکر می‌کنند که بی قراری وگریه کودک شان به دلیل گرسنگی است ! در حالی که بیشتر کودکان در هفته های اول بی قرار هستند. و علت گریه شون هم بیقراری و یا دل درد (کولیت)  هستش . نوزادی که گرسنه ست انرژی چندانی  برای گریه های قوی و پرقدرت نداره !


2.    نوزادان نیازمند آرامش وتماس نزدیک با مادرشان هستند .آنها این نیاز رو با مکیدن پستان تامین می کنند. اکثرنوزادان  هر 2_3 ساعت یکبار مایل به شیر خوردن هستند .اما گاهی این فاصله کمتر میشود ، یا طول مدت شیرخوردن افزایش پیدا میکنه . پس همیشه این دلیل بر کافی نبودن شیر یا گرسنه بودن نوزاد نیست !


3.    معمولا در پایان روز میزان شیر مادراندکی کمتر می شود که این مسئله طبیعی است، همچنین وقتی مادر خیلی خسته است ممکن است احساس کند مقدار شیرش کمتر شده است.این نشانه ناکافی بودن شیر مادر نیست .بلکه  با استراحت وخوردن مایعات بیشتر جبران می شود. 


4.     با دوشیدن شیر با دست ، انتظار خروج شیر آنچنان نداشته باشید.در زمان دوشیدن شیر با دست ،  مادران تصور می‌کنند شیر شان کم است ! در حالی که مقدار شیری که از طریق دوشیدن پستان ها جمع آوری می شود با مقدار شیری که شیرخوار با مکیدن دریافت می کند، متفاوت است.


5.    سایز پستان ، ارتباطی به میزان شیر ندارد . تنها تفاوت پستانهای کوچک با پستانهای بزرگ ، در میزان چربی آن است .

6.    نشانه های کافی بودن شیر مادر شامل :

-     افزایش وزن شیرخوار بر اساس منحنی رشد ( اینجا میتونید نمودار رشد نوزادتون رو بطور مجازی رسم کنید) 
-    حدود 6_8 بار دفع ادرار در 24 ساعت(در نوزادان شیرمادر خوار). 
-     2_5 بار دفع مدفوع در 24 ساعت در روزهای اول تولد (البته با افزایش سن نوزاد، تعداد دفع مدفوع به روزی یکبار یا حتی 3_4 روز یکبار کاهش می یابد). 
-     هوشیاری، شادابی پوست و سلامت ظاهری و سیرتکاملی نرمال ، از نشانه های کافی بودن شیر مادر است.

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 432 تاريخ : دوشنبه 5 بهمن 1394 ساعت: 8:30

پرولاکتین چیست 

پرولاکتین ( Prolactin ) هورمونی است که از هیپوفیز(غده ای در مغز) ترشح می شود. این هورمون  در طی دوران حاملگی و شیردهی افزایش می یابد. پرولاکتین به طور طبیعی در مقادیر کم در مردان و در زنان غیر باردار وجود دارد. نقش اصلی پرولاکتین، در روند شیردهی (تولید شیر پستان) است.میزان پرولاکتین معمولا در طول بارداری و درست پس از زایمان بالا است. در طی حاملگی، هورمونهاي پرولاکتین، استروژن و پروژسترون، توسعه شیر پستان را تحریک مي كنند. پس از زایمان، پرولاکتین به شروع و حفظ شیر پستان کمک می کند.


آزمایش پرولاکتین

آزمایش  پرولاکتین یا PRL  برای تعیین سطح پرولاکتین خون انجام می شود؛ این آزمایش در کسانی انجام می شود که  مشکوک به بالا بودن پرولاکتین باشند . یعنی خروج شیر از سینه (گالاکتوره )  ، تاخیر در پریود ، اختلالات بینایی و ...داشته باشد.

هم چنین از این آزمایش برای تشخیص ناباروری و ناتوانی جنسی در مردان ، تشخیص ناباروری در زنان  ،تشخیص تومور تولید کننده پرولاکتین (پرولاكتينوما) و... درخواست می شود . 

اثرات  افزایش پرولاکتین در زنان :

- اختلالات تخمک گذاری
- قطع يا نامنظمي دوره هاي قاعدگي 
- ترشح شير از پستان ها در زماني كه در دوران بارداري يا شيردهي نيستند

اثرات افزایش پرولاکتین در مردان : 
- اختلالات عملكرد جنسي
- كاهش موهاي بدن و توده عضلاني
- تاخير در بلوغ و بروز صفات ثانويه جنسي


البته فردي كه داراي يك تومور پرولاكتينوماي بزرگ باشد ممكن است دچار سردرد و اختلالات بينايي شود. اين بدان علّت است كه عصب بينايي در نزديكي غده هيپوفيز قرار دارد و ممكن است در اثر تومورهاي بزرگ آسيب ببيند.

انواع هیپرپرولاکتینمی (افزایش پرولاکتین ) 

هيپرپرولاكتينمي ناشي از پرولاكتينوما
پرولاکتینوما یک تومور داخل هیپوفیز است که باعث افزایش پرولاکتین می شود. قدم اول در درمان اين تومور تجويز داروهايي است كه توليد پرولاكتين را كاهش داده و تومور را كوچك مي كنند. دارويي كه اغلب استفاده مي شود كابرگولين (داستینکس) و بروموكريپتين هستند.
کابرگولین در دوزهای بالا و در مصرف دراز مدت باعث اشکالات دریچه های قلب می شود اما دوزهایی از دارو که جهت باردار شدن استفاده می شوند، چنین عارضه ای ایجاد نمی کنند.
بروموکریپتین و کابرگولین را دردوران بارداری نیز می توا استفاده کرد.  عوارض جانبی احتمالی می تواند سبک سری، تهوع و سر درد باشد.برای کاهش این عوارض ، 2 راه داریم : 

دارو را از دوز خیلی کم شروع کنیم و بتدریج اضافه کنیم.

یا بروموکریپتین را بصورت شیاف واژینال استفاده کنیم. .
 

به اين علّت كه تومور ممكن است مجدداً رشد كند، پس از قطع درمان نيز شما بايد براي معاينه و بررسي هاي لازم به پزشك خود مراجعه كنيد. فواصل اين پي گيري ها را پزشك به شما خواهد گفت.
در بعضي از بيماران، مصرف دارو سطح هورمون را پايين نمي آورد و يا تومور را كوچك نمي كند. در اين حالت ممكن است لازم باشد مقدار بيشتري دارو مصرف كنيد. در صورتي كه باز هم دارو مؤثر نبود و يا شما دچار عوارض جانبي استفاده از دارو شُديد، ممكن است لازم باشد براي برداشتن تومور عمل جراحي صورت بگيرد. 
احتمال اينكه عمل جراحي و داروها مؤثر نباشند خيلي كم است. در اين موارد پرتودرماني مي تواند گزينه اي مناسب براي كوچك كردن تومور باشد. 

هيپرپرولاكتينمي ناشي از مصرف داروها 
در صورتي كه پزشك شما فكر كند دارويي كه شما در حال مصرف آن هستيد باعث افزايش پرولاكتين شده است، ممكن است به شما بگويد كه دارو را حداقل به مدت سه روز قطع كنيد.(داروهاي خود را بدون اين كه پزشك به شما بگويد قطع نكنيد). 
پس از طي شدن دوره قطع دارو پزشك مجدداً دستور انجام آزمايش خون براي اندازه گيري سطح پرولاكتين را خواهد داد تا بررسي كند سطح هورمون به ميزان طبيعي برگشته است يا خير. داروهای موثر بر پرولاکتین را در قسمت بعدی مقاله توضیح داده ام. 

هيپرپرولاكتينمي ناشي از هيپوتيروييدي 
هنگامي كه كم كاري تيروييد باعث بروز هيپرپرولاكتينمي شود، فرد بايد تحت درمان با هورمون هاي تيروييدي  قرار گيرد. معمولاً اين درمان بايد تا آخر عمر ادامه پيدا كند.

هيپرپرولاكتينمي ايديوپاتيك (بي علّت)
گاهي پزشكان نمي‌توانند علّتي براي هيپرپرولاكتينمي پيدا كنند. به اين حالت ايديوپاتيك (Idiopathic) گفته مي شود. در بعضي از بيماران با هيپرپرولاكتينمي ايديوپاتيك سطح پرولاكتين با گذشت زمان خود به خود طبيعي مي شود. در صورتي كه اين اتفاق در طي چند ماه رُخ ندهد بيماران علامت دار تحت درمان با داروهاي كابرگولين و يا بروموكريپتين قرار خواهند گرفت.

● افزایش پرولاکتین در موارد زیر رخ می دهد : 
دوران بارداری و پس از زایمان -  وجود  پرولاکتینوما در هیپوفیز -  بیماری های هیپوتالاموسی - کم کاری تیروئید -   سندرم تخمدان پلی کیستیک و ..

البته  ،استرس  ،  بیماری ، تحریک نوک پستان ها و تحریکات جنسی ، تروما (آسیبهایی مثل تصادف)  و حتی ترس از آزمایش خون ممکن است  باعث افزایش خفيف پرولاکتین شوند.


● آزمایشهای هورمونی که معمولا همراه با پرولاکتین درخواست می شوند : 


FSH, LH, Testosterone, DHEAS, Estrogen, Progesterone

به ترتیب : پروژسترون - استروژن - د هیدرو اپی اندسترون سولفات - تستوسترون - ال اچ - اف اس اچ


شرایط  آزمایش پرولاکتین :
1)زمان مناسب جهت نمونه گیری برای آزمایش , صبح هنگام و حداقل 2 ساعت بعد از بیدار شدن میباشد.
2)توصیه می شود قبل از نمونه گیری از پیاده روی , ورزش  و هر نوع فعالیت بدنی  اجتناب شود.

3)حداقل طی 12 ساعت اخیر تماس جنسی یا نزدیکی و تحریک سینه انجام نشده باشد.
4)اگر شرایط بالا را نداشتید ، زمان آزمایش را به روز دیگری موکول کنید. 

 5) در شب قبل از آزمايش لباس گشاد و راحت بپوشند و از پوشيدن لباس هاي تنگ خصوصا درناحيه سينه و پستان ها اجتناب گردد.


● داروهای موثر بر میزان پرولاکتین 


داروهايي مانند استروژن، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، خواب آورها، آمفتامین ها، داروهای فشار خون بالا (رزرپین، وراپامیل، متیل دوپا) و برخی از داروهایی که برای درمان ریفلاکس معده (سایمتیدین) استفاده می شوند، باعث افزايش پرولاکتین می شوند.

گیاهانی مثل شنبلیله، تخم رازیانه و شبدر قرمز نیز باعث افزایش پرولاکتین می شوند.

 داروهایی مانند دوپامین، لوودوپا و مشتقات آلکالوئیدهای ارگو باعث كاهش پرولاكتين مي شوند.


مقادیر نرمال پرولاکتین خون (بر حسب ng/ml ) : 


در مردان بالای 19 سال: 2 تا 24
در زنان بالای 19 سال:  4 تا 30   
زنان حامله:  20 تا 400

اگر واحد mIU/l باشد : مقادیر بین ۶۰۰-۳۰ طبیعی است

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 1181 تاريخ : دوشنبه 5 بهمن 1394 ساعت: 8:30